Lanserer digital fagprat for helse- og idrettsfag

Fakultet for helse- og idrettsvitenskap lanserer en ny serie med digitale fagprater. Målet er å gi faglig påfyll til tidligere studenter og andre interesserte.

Bilde av professor Bjørge Herman Hansen.
Professor Bjørge Herman Hansen holdt den første digitale fagpraten 2. september.

– Vi skal lage en digital fagprat i måneden i tiden fremover, og håper at lytterne både får mer fagkunnskap og mer motivasjon i arbeidet de gjør. Mange av temaene er også knyttet til våre etter- og videreutdanningstilbud, så hvis det er noe lyttere finner ekstra interessant går det an å studere det videre, sier Silje Hammerstad Grimsli.

Hun er prosjektleder for den nye fagpratserien, som har fått navnet «Helse- og idrettspraten». Foreløpig er følgende fagprater planlagt:
2. september: Fysisk aktivitet og helse, dose-respons og forskningsmetode

7. oktober: Kosthold og ernæring tidlig i livet

4. november: Kjønnsmangfold

2. desember: Livskvalitet og helse under covid-19. Hvordan har sykepleiestudentene hatt det?

6. januar: Kroppsbevissthet og spiseforstyrrelse

3. februar: Forstyrrelsens og galskapens historie

3. mars: Friluftsliv i nærnaturen – bærekraftig og tidsaktuelt

7. april: Samfunnsernæring og folkehelse i Norge

5. mai: Hvordan implementere mestringsgrupper for engstelige barn og unge ut i skolen

Den digitale fagpraten har også en egen hjemmeside hvor du kan finne mer informasjon om arrangementene og melde deg på. Flere av fagpratene vil også være tilgjengelig i etterkant, og planen er å også lage podkaster av sendingene.

Serien er et initiativ fra UiA Alumni Helse og etter- og videreutdanningstilbudet på Fakultet for helse- og idrettsvitenskap.

– Vi ønsker å gi et bredt tilbud, og vise frem noe av det vi har å by på. Primært er de digitale fagpratene tiltenkt våre alumner, men alle interesserte er hjertelig velkomne til å delta, sier Grimsli.