Kronprinsen åpnet SIKT-konferansen

Samspill var tema da H.K.H. Kronprinsen for femte gang inviterte unge ledere til SIKT-konferansen. Konferansens andre dag, som streames her, holdes på UiAs Campus Kristiansand i dag.

Kronprins Haakon. Foto.
FRA ÅPNINGEN: H.K.H. Kronprins Haakon åpnet SIKT-konferansens andre dag på UiA tirsdag.

SIKT er et unikt møtested der rundt 200 unge ledere og talent i alderen 20-40 år kommer sammen etter initiativ og invitasjon fra H.K.H. Kronprinsen. Målet er å være en relevant og morsom arena for nytenking og diskusjon. Deltakerne kommer fra hele landet og fra alle sektorer; fra næringsliv, offentlig sektor, organisasjoner, kulturlivet, akademia, media og idrett.Fra UiA deltar to ansatte og en student. De tre er økonomistudent Nora Rogne Kvingedal, førsteamanuensis Morten Goodwin og assisterende studiedirektør Marianne Øhrn Johannessen.

KONFERANSEN LIVE-STREAMES HER!

Fokus på samspill

Temaet for årets konferanse er samspill, noe Kronprinsen fokuserte på da han åpnet konferansens dag to på UiA tirsdag.- For å forstå det store bildet, er det ofte lurt å zoome inn og studere de ulike delene som utgjør helheten. Under SIKT 2017 skal vi se på samspillet som utgjør mennesket, samfunnet og verden, sa Kronprinsen ønsket et fullsatt auditorium på UiA velkommen da han åpnet konferansens andre dag tirsdag.Dette var noe rektor Frank Reichert kunne si seg enig i.

– Det er nesten som man skulle tro at Kronprinsen har vært med på å skrive UiA sin strategi.   SIKT vil være en relevant og morsom arena for nytenkning og fordomsfri diskusjon på tvers av sektorene. UiAs visjon er «samskaping av kunnskap», og at vi skal være et åpent og inkluderende universitet.Så her kan vi fullt og helt slutte oss til Kronprinsens mål og ønske, sa rektor i sin velkomsthilsen.Mer om universitetets strategi her!

Hektisk program

I løpet av dagen på UiA gikk de nær 200 inviterte gjennom et grundig gjennomarbeidet og tett program. Først ute var et foredrag med den funksjonshemmede idrettsutøveren og politikeren Birgit Skarstein og sykepleieren og befalingsmannen Max-Hendrik Wathne Gelink. Deretter fulgte en rekke seminarer og gruppearbeid før de samlet seg i plenum igjen senere på dagen. Se fullt program for dagen her!

Videoer fra Kronprinsens ankomst:

Bilder fra starten på konferansedagen på UiA:

Morten Goodwin og Marianne Øhrn Johannessen. Foto.

UiA-ERE: Førsteamanuensis Morten Goodwin og assisterende studiedirektør Marianne Øhrn Johannessen var sammen med økonomistudent Nora Rogne Kvingedal (ikke til stede på bildet) representerte UiA på konferansen.

Rektor Frank Reichert, universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen og Kristiansands ordfører Harald Furre og Kronprinsen ved UiAs inngangsdør. Foto.

VELKOMMEN: Rektor Frank Reichert, universitetsdirektør Seunn Smith-Tønnessen og Kristiansands ordfører Harald Furre tok imot Kronprinsen da han kom tirsdag morgen.

Kronprinsen Haakon, Kronprinsesse Mette-Marit og Marit Tjessem i Vrimlehallen. Foto.

PÅ VEI INN: Sammen med Kronprinsen kom også Kronprinsesse Mette-Marit og hennes mor Marit Tjessem (til høyre).

Birgit Skarstein på Scenen. Foto.

FØRST UTE: Idrettsutøveren og politikeren Birgit Skarstein var først ute med et gripende foredrag om hennes livssituasjon som funksjonshemmet etter en ulykke i ungdommen.

Oakland Rain på scenen. Foto.

SLO AN TONEN: Duoen Oakland Rain, tvillingsøstrene Maren og Charlotte Wallevik Hansen, fra Kristiansand markerte åpningen av konferansedag to.

Max-Hendrik Wathne Gelink på scenen. Foto.

INNTRYKK: Sykepleieren og befalingsmannen Max-Hendrik Wathne Gelinks fortelling fra sitt frivillige arbeid i Nord-Irak gjorde inntrykk.