Isabella er årets økonomistudent

– Det er viktig å engasjere seg i studentaktiviteter, og ikke bare fokusere på gode karakterer, sier økonomistudenten.

Bilde av Isabella Sandra Biedrawa.
Isabella Sandra Biedrawa ble kåret til årets økonomistudent av linjeforeningen Mercurius. Foto: Mercurius

Hvert år kåres årets økonomistudent av linjeforeningen for økonomistudenter, Mercurius. I år ble prisen tildelt Isabella Sandra Biedrawa, som er i gang med det femårige masterprogrammet i økonomi og administrasjon.

– Det er veldig hyggelig å få denne prisen. Nå er jeg straks ferdig med bachelor-delen av den integrerte masteren, så dette gir en ekstra motivasjon nå som jeg skal i gang med mastergraden, sier Biedrawa.

Leder for Karrieredagen

Hun er kjent for mange på UiA som leder for Karrieredagen, et stort arrangement som lar studenter knytte kontakter med bedrifter.

– Jeg begynte først som frivillig, og rigget stander. Så fikk jeg mer og mer ansvar, og søkte om å bli leder. Det har jeg vært i to år nå. Karrieredagen er en kjempefin mulighet til å utvide sitt nettverk, og å bli mer bevisst på hva arbeidsmarkedet er ute etter. Jeg fikk selv jobb gjennom kontakter jeg fikk på Karrieredagen, sier Biedrawa.

Juryen skriver blant annet dette om henne i sin begrunnelse:
«Isabella har skilt seg ut ved gode akademiske resultater i tillegg til flere verv ved siden av studiet. Hun har vært aktiv både i og utenfor studentmiljøet. I løpet av studietiden har hun vist engasjement gjennom å være involvert i Karrieredagen i flere år.»

Hun jobber som boliglånsvert i Nordea på siden av studiene, hvor hun har ansvar for å gå igjennom innkommende boliglånssøknader.

Mer enn gode karakterer

– Det er viktig å engasjere seg i studentaktiviteter, og ikke bare fokusere på gode karakterer. Å knytte kontakter er ikke noe du bør vente med til du er ferdig med studiene. Jeg er selv en skippertak-type når det kommer til studiene, siden arbeidsmengden på jobb er så stor. Det handler om å jobbe smartere, ikke hardere, sier Biedrawa.

Nå skal hun fortsette på mastergraden i økonomi og administrasjon, som vil gi henne tittelen siviløkonom.

– Jeg har vært bevisst på å velge studentaktiviteter som kan hjelpe meg videre i karrieren, og prøvd å pushe meg selv litt for å ta mer ansvar. Det har blitt mye med studentaktiviterer, studier og en 80% stilling på siden, men så lenge man er konsentrert når man jobber med en ting går det greit. Jeg ønsker å ha lederansvar i en fremtidig jobb, og da tror jeg det er lurt å lære seg å ha mange jern i ilden, sier Biedrawa.