Hvem serverer den beste forskningen?

Bli med å kåre den beste forskningsformidleren i Agder og Telemark! Arrangementet finner sted på Kick scene i Kristiansand torsdag 25. september, kl.18.30.

UiA-stipendiat Gunstein Skomedal vant Forsker Grand Prix 2013

UiA-stipendiat Gunstein Skomedal overbeviste alle og gikk helt til topps i Forsker Grand Prix i fjor. Hvem vinner i år?

I år er det Sørlendingenes tur til å være vertskap for Forsker grand prix. Unge doktorgradsstudenter fra Agder og Telemark skal stå på scenen for å formidle sin forskning. Dette showet kan best beskrives som et norgesmesterskap i forskningsformidling.

Kandidatene får fire minutter hver til å presentere sin forskning. Publikum i salen, og en fagjury satt sammen av personer fra akademia, journalistikk og scenekunst, gir sin vurdering og stemme med utgangspunkt i sine respektive fagfelt.

Konferansier for showet er NRK-Newtons Per Olav Alvestad. Arrangementet vil bli filmet og sendt på NRK2 vinteren 2015.

Forsker grand prix er en del av de årlige Forskningsdagene, 17 -28. september, og har på kort tid blitt et svært populært arrangement. Målet er å formidle forskning på en populærvitenskapelig måte, og samtidig bidra til å vise bredden i norsk forskning på doktorgradsnivå.

I 2014 arrangeres det Forsker grand prix i Oslo, Trondheim, Bergen, Stavanger og Kristiansand. Så dette bør du ikke gå glipp av!

Kandidatene til årets Forsker grand prix er:

Toril Aagaard, Høgskolen i Telemark

Tittel: Læring i en digital tid

Institutt for pedagogikk

Bård Kleppe, Høgskolen i Telemark/Telemarksforskning

Tittel: Rammer for et kunstnerliv

Institutt for kultur og humanistiske fag

Øyvind Magnussen, Universitetet i Agder

Tittel: Framtidens droner - hvordan oppnå optimal design?

Institutt for ingeniørvitenskap

Ronnie Anseth, Høgskolen i Telemark

Tittel: Sensorteknologi for måling av energitap i rørsystemer

Institutt for elektro, IT og kybernetikk