Har laget egen valgomat for studentene

En nyutviklet valgomat skal hjelpe studentene til å bestemme seg for hvem de bør stemme på i årets studentvalg, som pågår nå.

Kristian Fredrik Meyer Ødegård, foto
– BRUK STEMMERETTEN: STA-leder Kristian Fredrik Meyer Ødegård oppfordrer alle studenter ved UiA til å stemme i årets studentvalg.

– Bruk stemmeretten! Det er oppfordringen fra STA-leder Kristian Fredrik Meyer Ødegård. Denne uken velger UiAs 13 000 studenter sine representanter til fakultetsstyrene og Studentparlamentet.

– Jeg kan ikke understreke nok viktigheten av at studentene her på UiA bruker stemmeretten sin på studentvalget. Det er nå vi har muligheten til å bestemme hvem som skal være våre stemmer i både fakultetsstyrene, styret for lærerutdanningene, og i Studentparlamentet, sier STA-leder Kristian Fredrik Meyer Ødegård.

Selve valget gjennomføres elektronisk og avsluttes 8. april kl. 14.00. Stemmelokalet nås via nettsidene til Studentorganisasjonen i Agder, eller universitetets valgsider.

Har laget en egen valgomat

Alt i alt har studentene nær 80 representanter med vararepresentanter i universitetets seks fakulteter og styret for lærerutdanningene, som nå er på valg. Kandidatene til hver posisjon kan du se i studentenes valgavis.

Med mange posisjoner som skal fylles, kan det være vanskelig å bestemme seg for hvem en bør stemme på. Studentorganisasjonen i Agder har derfor laget en egen valgomat i år, viser hvilke kandidater som tenker hva om aktuelle studentpolitiske saker på UiA.

– Et spørsmål er for eksempel om UiA bør ha valgt rektor eller ansatt rektor, om UiA har et behov for et større fokus på mangfold, og om kanselleringskultur påvirker akademia negativt. Dette er bare et lite utvalg av spørsmål du kan få svar på for å finne den studentrepresentanten som representerer velgeren best. Så ta denne hvis du er i tvil, sier STA-lederen.

Håper på god oppslutning

– Det er viktig at den enkelte student stemmer. Vi har et fint studentdemokrati som legger vekt på at vi skal bli hørt i saker som angår studentene. Når en student stemmer, bidrar han eller hun også til at studentdemokratiet styrkes – til det beste for både studenten selv og også for universitetet som helhet, sier Kristian Fredrik Meyer Ødegård.

Studenter i auditorium, foto

MEDBESTEMMELSE: Studentene på Universitetet i Agder velger innen 8. april sine representanter i styrer og råd. (Arkivfoto: UiA)