Fullvaksinert student ble smittet

Oppdatert 8.september: Ny smittet student. En fullvaksinert student ved Fakultet for kunstfag testet positivt med hurtigtest på Campus Kristiansand tirsdag. Medstudentene er varslet, og undervisningen lagt om.

Korona-viruset-2871--cdc-alissa-eckert-ms_modifisert

Oppdatert 8. september: En student ved Avdeling for lærerutdanning varsler at vedkommende har fått melding om positiv prøve etter hurtigtest på Campus Kristiansand, og venter på innkalling til PCR-prøve. Studenten har deltatt i fysisk undervisning, og varsler selv deltakerne i gruppearbeid om at de må være ekstra oppmerksomme på smitte-symptomer.

Studenten tok selv kontakt med UiAs beredskapstelefon og forklarte situasjonen. Studenten varslet selv to medstudenter som hun har arbeidet i gruppe med, og medstudenter som har deltatt i samme undervisningssituasjoner har fått sms fra UiA, med beskjed om å ha lav terskel for å teste seg. Studenten er gått i isolasjon.

Undervisningen er lagt om, men på grunn av fagets karakter er studentene delt inn i mindre grupper. Alle er vaksinert, de aller fleste er fullvaksinerte. Men det trtenger altså ikke å være en garanti for å unngå smitte, slik dette eksempelet viser.

Smittesporerne i Kristiansand har mye å arbeide med, slik at de tirsdag ettermiddag ikke ennå har tatt kontakt med studenten. UiA velger likevel å sende ut sms'er, men med den klare forutsetning at UiA ikke har myndighet til å sette noen i karantene. det er det bare helsemyndighetene som kan.

- Men vi er svært fornøyde med at studentene våre viser ansvar overfor medstudenter og andre, og melder fra. Dermed kan UiA gjøre tiltak for å begrense smitten, og denne føre var-holdningen mener vi at har kommet alle til gode ved at vi har sluppet å stenge ned universitetet, sier beredskapsleder Jan Egil Heinecke.

Alle kan være uheldige å få smitte, det er hvordan du takler situasjonen som smittet som teller. Bare de som ikke varsler andre har grunn til å føle smitteskam.

Mulig å teste seg ut av karantene

Studenter i Kristiansand - ikke ansatte - kan snart teste seg ut av smittekarantene hvis de følger retningslinjene fra kommunen. Forutsetningen er at studentene ikke er husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære kontakter til den smittede personen, for eksempel at de bor i samme kollektiv. Hvis testing ikke kan gjennomføres, må hele karanteneperioden gjennomføres.

Reglene vil tre i kraft en av de nærmeste dagene. Da blir denne siden oppdatert.

Teststasjonene på campus

Teststasjonene på begge campuser er åpne hver ukedag - på Campus Grimstad fra 12 - 14, og på Campus Kristiansand fra 10 - 14. Begge steder får du hurtigtest, i Grimstad også PCR-test ved symptomer på korona-smitte.

- Rundt 20 per dag bli testet i Grimstad, og det er i minste laget, men vi velger å opprettholde teststasjonen likevel. Smittesituasjonen i Grimstad er i ferd med å øke, sier bedredskapsleder Heinecke.

- I Kristiansand blir 150 testet i gjennomsnitt per ukedag. Forrige helg var teststasjonen åpen både lørdag og søndag fra 12 - 14, men da var bare 20 innom hver helgedag, så vi lurer på om vi skal opprettholde helgeåpent. Vi gir beskjed om det fredag ettermiddag.

80 prosent fysisk undervisningstilbud

Timeplankontoret ved UiA arbeidet på høygir i vår og i sommer, og resultatet er at de aller fleste studentene ved UiA har tilbud om fysisk undervisning i de fleste emnene de tar.

- Det er bare i underkant av 20 prosent av undervisningen som er heldigital, sier Stian Stapnes Sødal i Utdanningsavdelingen.

Nå er det ikke helt sånn at alle kan gå på alle de forelesningene de vil. Til det er romkapasiteten for liten, til tross for at UiA har leid eksterne lokaler både i Grimstad og Kristiansand. Årsaken er at UiA har holdt på smittevernmeteren også i høstsemesteret, for å unng¨å massespredning av korona-virus i undervisningsrommene.

- Den fysiske undervisningen vil jo i mange tilfeller ha «digital tilleggsundervisning», som det heter. Den kan altså enten streames eller overføres via teams / zoom eller annet digitalt kommunikasjonsmiddel. I noen av disse tilfellene vil noen studenter være nødt til å følge den fysiske undervisningen digitalt fordi det ikke er plass i undervisningsrommet. Andre studenter vil følge den fysiske undervisningen hjemmefra frivillig, sier Stapnes.

Husk meteren!

Nå som samfunnet slippes mer opp og den sosiale aktiviteten øker, er det fremdeles viktig å holde smittevernmeteren. UiA beholder den også i undervisningsrom. Årsaken til det er at selv om flere og flere blir vaksinert, er det fremdeles mye smitte i lufta. Det gjør at det er et godt føre var-tiltak å holde avstand.

Smittevernreglene:

1. Hold deg hjemme hvis du er syk eller kjenner selv svært små symptomer på luftveisinfeksjon

2. Vask hendene eller sprit dem ofte

3. Sosial distanse er viktig - ikke skrump smittevern-meteren, men la den heller vokse til to meter. Husk det også når du er i kantina og på fellesområder.

4. Begrens nærkontaktene så godt du kan, og ha oversikt over de du har hatt kontakt med i mer enn 15 minutter på mindre enn to meters hold

5. Bruk QR-kodene når du er i rom som er merket og

6. Last ned Smittestopp-appen fra FHI..