Første eksternfinansierte stipendiat på klassisk

Universitetslektor og pianist Mariam Kharatyan er utvalgt av «Stipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid». Hun er den første eksternfinansierte stipendiaten i klassisk musikk.

Mariam Kharatyan har fått finansiering gjennom «Stipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid» som den første eksternt finansierte stipendiaten i klassisk musikk ved UiA. 12 av 160 søkere kom gjennom nåløyet, Mariam Kharatyan var eneste søker fra UiA.

Mariam Kharatyan har fått finansiering gjennom «Stipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid» som den første eksternt finansierte stipendiaten i klassisk musikk ved UiA. 12 av 160 søkere kom gjennom nåløyet, Mariam Kharatyan var eneste søker fra UiA.

Det betyr at Mariam Kharatyan i perioden 2015 – 2018 blir stipendiat, fullfinansiert av "Program for kunstnerisk utviklingsarbeid". Det kunstneriske arbeidet ved stipendiatperiodens slutt kvalifiserer til opprykk til førsteamanuensis. Kharatyan arbeider i dag som universitetslektor ved UiAs Institutt for klassisk musikk og musikkpedagogikk ved Fakultet for kunstfag.

Mariam Kharatyan var en av i alt 160 søkere i første runde. 35 av disse ble fremmet til Stipendiatprogrammet for kunstnerisk utviklingsarbeid av institusjonene. Kharatyan var eneste kandidat fra UiA og en av tolv som til slutt kom gjennom nåløyet.

Tittelen på Kharatyans prosjekt er «Interpretation issues of Aram Khachaturian´s piano compositions» (mer om Khachaturian: og i Encyclopædia Britannica:).

En oppsummering i hennes egen prosjektbeskrivelse sier følgende:

«Through my project I shall try to find a new way of performing Aram Khachaturian’s (1903-1978) piano music, which is based on two different contexts regarding interpretation:

• Armenian folk music inspiration.
  • Impact of Soviet Russian compositional school.

I am especially interested in the first context, and my intention is to show that Aram Khachaturian’s musical idiom has its deep roots in the Armenian folklore music, and that his compositions are often imbued with the spirit of this national art. Lastly I will show how these contexts inspire my own individual way of interpretation of his music.”

- Dette er stort for fakultetet, som med dette viser at vi er med i konkurransen om eksterne midler på nasjonalt plan, sier dekan ved Fakultet for kunstfag, Per Kvist.

Hovedveileder er professor Per Kjetil Farstad.

Mariam Kharatyan er en meget dyktig pianist, som stadig deltar i internasjonale utøverkonkurranser på høyt nivå.

Tekst: Eirik Dåstøl Langeland

Foto: Olav Breen