Flere eksamener får utsatt sensurfrist

Mange eksamener ved Universitetet i Agder får utvidet sensurfrist. Dette er fordi sensurarbeidet blir mer omfattende på emnene, som ble endret fra skriftlig skoleeksamen til hjemmeeksamen i november.

Bilde av student som tar hjemmeksamen på en datamaskin.
Mange eksamener ble endret fra vanlig eksamen med tilsyn til hjemmeeksamen. Det gir konsekvenser for sensurfristen. Illustrasjonsbilde: Pexels.com

Alle emnene som har fått lengre sensurfrist har over 100 studenter, skal graderes med gradert karakter, og er ikke «multiple choice»-eksamener.
– Studentene har vanligvis krav på sensur innen tre uker. Dette er nå utsatt for mange emner, siden de ble endret til hjemmeeksamen på kort varsel. Det gjør sensorarbeidet mer krevende og komplekst på grunn av lengere besvarelser og andre typer oppgaver, sier fungerende assisterende studiedirektør, Marlene Romme Mørch.

Ikke forsinket vitnemål

Flere emner kan etter hvert få utsatt sensurfrist. Alle studenter kan sjekke dato for når sensuren skal være klar i deres emne i Studentweb.

– Utsettelsen fører ikke til forsinkelse av vitnemål, siden de aller fleste studentene fullfører sin grad i vårsemesteret, sier Marlene Mørch.

17 emner

Disse emnene får én uke lengre sensurfrist:
Handelshøyskolen ved UiA:
BE-111, Finansregnskap 1
BE-209, Finansregnskap 2
ORG207, Entrepreneurship and Innovation
SE-213, Mikroøkonomi
ORG449, Strategy
JUR111, Arve- og familierett
BE-318, Økonomisk styring 2

Fakultet for samfunnsvitenskap:
ME-100, Samfunnsvitenskapelig metode
PS-101, Psykologiske emner
Fakultet for teknologi og realfag:
MA-178, Matematikk 1
ING100, Programmering og IKT-sikkerhet
MA-209, Matematikk 3
MA-222, Matematikk 3
MA-223, Statistikk
Fakultet for humaniora og pedagogikk:
EN-122, Engelsk fonetikk og fonologi
Fakultet for helse- og idrettsvitenskap:
NV-210, Sykdom og helsesvikt (Kristiansand og Grimstad)
SY-210, Sykepleie ved ulike helsetilstander (Kristiansand og Grimstad)

I tillegg får emnet SY-121, Kroppens anatomi, fysiologi og biokjemi to ukers lengre sensurfrist. Dette emnet får ekstra lang sensurfrist fordi den opprinnelig skulle gjennomføres som en nasjonal organisert sensur.