Jump to main content

Fem nye æresdoktorer ved UiA

Universitetet i Agder utnevner fem nye æresdoktorer i forbindelse med universitetets 10-årsjubileum. Graden tildeles for betydningsfull vitenskapelig eller kunstnerisk innsats.

Æresdoktorene: Gunhild Hagestad, Linda Woodhead, Roger Säljö, Jaakko Sejkkula og Magne Furuholmen. Foto.

– Æresdoktortitlene er ment som en heder til de utnevnte. Samtidig er universitetet beæret av at alle de utpekte æresdoktorene med glede har takket ja til utnevningen, sier Frank Reichert, rektor ved Universitetet i Agder (UiA).

Dette er de fem æresdoktorene:

• Gunhild Hagestad, professor (pensjonert) fra bl.a. Northwestern University i Chicago, Universitetet i Oslo og Universitetet i Agder
  • Jaakko Seikkula, professor fra universitetet i Jyväskylä i Finland
  • Linda Woodhead, professor fra universitetet i Lancaster i Storbritannia
  • Roger Säljö, professor fra universitetet i Gøteborg
  • Magne Furuholmen, musiker og billedkunstner
    lunsj æresdoktorer foto

Rektor Frank Reichert taler ved en lunsj til ære for de nye æresdoktorene. Foto: Olav Breen

Beslutningen om utnevning av æresdoktorer gjøres av universitetsstyret, etter forslag fra fagmiljøene ved universitetet. Æresdoktorene hedres først og fremst for vitenskapelig eller kunstnerisk innsats og betydning på sine fagområder, og med det viktig for fagmiljøene ved UiA og utviklingen av forskningen og utdanningene ved universitetet.

Alle æresdoktorene vil være til stede ved markeringen av UiAs 10-årsjubileum i Kilden teater og konserthus 28. november.

Universitetet har tidligere utnevnt seks æresdoktorer: Kurt Braunmüller, Dov Gabbay, Barbara Jaworski, Johan Olav Koss, Trond Petersen og Lucy Smith. Lucy Smith døde i 2013.