Får mer effekt av solenergien

Doktorgradsstipendiat Charly Berthod ved Universitetet i Agder har funnet ut hvordan solceller omdanner mer energi fra sola under høye temperaturer. Elkem Solar endrer umiddelbart sin produksjon av solcellepanel.

Solcellepanel, illustrasjonsfoto
Illustrasjonsfoto: Colourbox

Høye temperaturer i selve solcellepanelene gir mindre energi og har lenge vært en hovedutfordring for solenergibransjen. Nå har doktorgradsstipendiaten ved Universitetet i Agder (UiA) funnet ut hvordan solceller kan hente ut mer energi fra sola under høye temperaturer.

– Dette har ikke bare vært et akademisk studium, men et forsknings- og utviklingsarbeid som får direkte konsekvenser for industrien, sier Berthod.

Reduserer motstanden i silisiumet

Portrettbilde Charly Berthod

Charly Berthod ved Universitetet i Agder har funnet ut hvordan solceller kan omdanne mer energi fra sola under høye temperaturer.

UiA-stipendiaten disputerer til doktorgraden i disse dager. Avhandlingen består av seks artikler om hvordan solcellepaneler og silisium fungerer under ulike temperaturer. Berthod har vært særlig opptatt av å studere egenskapene til silisiumet for å finne ut hvordan det påvirker temperaturen i solcellene.

Kvaliteten i solcellene avgjør hvor stort energitapet i solpanelet blir under høye temperaturer, og her spiller silisium en nøkkelrolle. Silisium er det viktigste råmaterialet i et solcellepanel. Solceller omdanner energien fra sollys til elektrisitet, men når solcellene blir varme, faller effekten med en viss prosentandel per grad over 25 grader, dette kalles temperaturkoeffisienten.

– Løsningen for Elkem Solar er å redusere motstanden i silisiumet, slik at energien lettere føres gjennom materialet. Da faller effekten mindre, selv om solcellepanelene holder høye temperaturer, sier Berthod, som håper å forske mer på problemstillinger knyttet til solcelleindustrien etter at disputasen er unnagjort.

Endrer produksjonen umiddelbart

– Vi kan ta disse forskningsresultatene i bruk umiddelbart, og det vil helt klart forbedre våre produkter. Særlig gjelder det solcellepanel som skreddersys for svært varme landområder, sier Jan Ove Odden, kvalitetsjef hos Elkem Solar i Kristiansand.

Elkem Solar eies i dag av kinesiske Bluestar Company, og har bistått Berthod med rådgivning, silisium og annet materiale under doktorgradsarbeidet.

Elkem Solar i Kristiansand produserer silisium og sender det videre til sine søsterfabrikker, blant annet på Herøya og Rec Solar i Singapore, sistnevnte fabrikk produserer selve solcellepanelene.

– Elkem Solar produserer rent silisium, og Berthods forskning viser hvordan vårt silisium under høye temperaturer produserer mer energi enn andre løsninger, hovedsakelig fordi vi på en enkel måte kan tilpasse innholdet i våre solceller til høye temperaturer, sier Odden.

Forskningen legger umiddelbare føringer for Elkem Solars silisiumproduksjon.

– Nå vet vi mer om hvordan vi kan få mer energi ut av våre solcellepaneler under høye temperaturer. Det er svært viktig for oss. Dess mindre energitap vi kan oppnå i våre paneler, desto bedre er det for kundene våre, sier Odden.

Flere forskere bak

Elkem Solars egen forskningsavdeling har jobbet med problemstillinger knyttet til solcellepaneler og høye temperaturer helt siden fabrikken ble etablert i 2009. Så langt har fire doktorgradsstipendiater fra UiA bidratt med forskning på fabrikkens produkter.

– At Berthods forskning nå blir direkte nyttig for oss, skyldes også de UiA-stipendiatene som har vært hos oss tidligere, og som Berthod har bygget videre på. Samarbeidet mellom Elkem Solar og UiA viser at vi lykkes med innovasjon og teknologiutvikling og at det går an å drive konkurranseutsatt industri i Norge, sier Odden.

Les mer i Charly Berthods doktoravhandling.