Etablerer batterisenter på campus og inngår samarbeid med UiA

Morrow Batteries AS planlegger stor batterifabrikk i Arendal. Innovasjonssenteret deres blir UiAs nærmeste nabo i Grimstad.

Innovasjonssenteret som skal bygges ved UiAs Campus Grimstad. (Illustrasjonsbilde: Morrow Batteries)

Innovasjonssenteret som skal bygges ved UiAs Campus Grimstad. (Illustrasjonsbilde: ENO Arkitekter/Morrow Batteries)

Morrow planlegger innovasjonssenteret Battery Innovation Centre på Campus Grimstad. Dette blir et kompetanse- og utviklingssenter for hovedfabrikken som skal ligge i nabokommunen Arendal.

– Vi synes særlig denne nyheten er gledelig for studenter som får en spennende, fremtidsrettet aktør inn på campus. Det gir gode forutsetninger for arbeidslivsrelevant utdanning, sier rektor Sunniva Whittaker.

Innovasjonssenteret har planlagt byggestart i tredje kvartal i år.

– Dette er et klart tegn om at visjonene om «batterikysten» er i ferd med å realiseres, sier Whittaker.

Rektor Sunniva Whittaker (Foto: Jon Petter Thorsen / Aptum)

Rektor Sunniva Whittaker (Foto: Jon Petter Thorsen / Aptum)

Verdensledende teknologi

Ifølge Morrow blir dette første anlegg i Norge der det er mulig å gjennomføre kundekvalifisering for bilprodusenter, og består av 2.000 kvadratmeter med labfasiliteter og kontorer over tre etasjer. Selskapet bygger samtidig en pilotfabrikk i Arendal.

– Anleggene vil inneholde verdensledende teknologi, som gjør det mulig å gjennomføre testproduksjon av battericeller for kvalifisering hos europeisk bilindustri samtidig som det gir oss muligheten til å akselerere utviklingen og kommersialiseringen av ny batteriteknologi. Med dette favner vi hele verdikjeden fra forskning og design til masseproduksjon av battericeller, sier CEO Terje Andersen i Morrow Batteries i en pressemelding.

Inngår avtale

To av UiAs fakulteter, Fakultet for teknologi og realfag og Handelshøyskolen ved UiA inngår samtidig en samarbeidsavtale med Morrow Batteries. Denne innebærer blant annet forskningsprosjekter, bachelor- og masteroppgaver til våre studenter, gjesteforelesninger og delte forskerstillinger. Avtalen gjelder i første omgang for to år.

UiA har relevante utdanninger og forskning, særlig innen

• batteriteknologi
  • produksjon av batterier
  • sirkulær økonomi
  • politiske prosesser knyttet til grønn omstilling

Viktig i rekrutteringskampen

UiA er i gang med et femårig samskapingsprosjekt for å bygge opp kompetanse på batterifeltet. Blant annet letes det etter topp kompetente forskerressurser.

– Det å ha den infrastrukturen innovasjonssenteret representerer på campus vil være en styrke i kampen om de beste hodene innen dette feltet, sier dekan Michael Rygaard Hansen ved Fakultet for teknologi og realfag.