Diskuterte profesjonsetikk på vegne av 500 000 medlemmer

Hvordan påvirkes profesjonsetikken til sykepleiere, lærere og sosialarbeidere i en hverdag der kjente velferdsidealer er under press? Det diskuterte drøyt 40 fagforeningsledere og profesjonsforskere fra Norge og Danmark på UiA nylig.

I ENDRING: - De nordiske velferdsstatene er under forandring og klassiske velferdsidealer er under press. Hvordan påvirker dette profesjonsetiske dilemmaer? spør konferansens leder, professor Aslaug Kristiansen.

- Konferansen om profesjonsetikk er et viktig bidrag til diskusjonen om hvilke etiske dilemmaer vi i dag konfronteres med i velferdsarbeidet i Norden, og hvordan vi best kan håndtere disse – ikke bare individuelt, men også kollektivt, forteller konferansens leder, professor Aslaug Kristiansen ved UiAs Institutt for pedagogikk.

Endring og press

Utgangspunktet for konferansen er en erkjennelse av at de nordiske velferdsstatene er under forandring. Og selv om det skjer i forskjellig tempo, er de klassiske velferdsidealer under press av nye former for transnasjonal styring, internasjonal økonomisk konkurranse og global migrasjon. Hvilke konsekvenser kan dette gi for håndtering av de profesjonsetiske dilemmaer?

ETIKK: Hovedinnlegget, om etikk og globalisering, ble holdt av professor Kirsten Nøhr fra Amsterdam universitet.

Hva skjer med etiske idealer og kodekser?

- Sentralt står spørsmålet om hvordan vi fastholder vi våres etiske idealer og kodekser i praksis og i dagens hverdag. Det er noe alle vi som er opptatt av god profesjonsetikk er opptatt av, enten vi bor i Norge eller Danmark, der flesteparten av deltakerne kommer fra, sier Aslaug Kristiansen.

Drøyt 500 000 medlemmer i Norge og Danmark

Disse norske og danske fagforeninger deltok på konferansen, som begynte torsdag og avsluttet fredag. Den ble holdt på Campus Kristiansand:

De vitenskapelige bidragsyterne kom fra Syddansk Universitet, Amsterdam University of Applied Sciences og Universitetet i Agder.

LUTTER ØRE: Fra konferansen.

Tekst og foto: Jan Arve Olsen