Kattuglesuksess!

Et tre med kattuglebarn ble felt - kan de reddes?

Kattugle barn i hul trestamme.
Kattuglebarn

15.mai ble det felt et ospetre. Ingen visste at treet inneholdt små kattuglebarn. Heldigvis oppdaget Frode Steffensen katastrofen og varslet Roar Solheim, slik at en redningsaksjon kunne iverksettes.

Roar henter ut kattuglebarna fra ospetreet.

Det ble reist et reirtre mot et tre like i nærheten. Her ble barna satt tilbake i påvente av at kattuglemor skulle komme når de startet tigging om mat i skumringen. Roar Solheim satt og lyttet etter lyder fra uglene fra kl.21.45 og 23.10. Noen rop fra hunnen ble hørt, men ellers lite aktivitet. Kattuglebarna fikk ekstra for av Roar i tilfelle mor ikke ville komme tilbake. Det ble satt opp to viltkameraer i håp om å få moren på film når/hvis hun fant tilbake til barna.

Reirtre settes på plass med gravemaskin

Reirtre settes på plass.

Heldigvis godtok kattuglemor redningsaksjonen og den litt forandrede reirplassen med ungene nede i skorsteinsospa. Bare en time etter at redningsmannskapet hadde reist opp igjen det avkappede reirtreet var hun tilbake. Minst 8  fóringer fant sted innen Roar var tilbake dagen etter for å sjekke tilstanden.

Uglemor kommer tilbake til barna i ospetreet.

Uglemor kom tilbake til barna i ospetreet.

I følge Roar kommer det mest sannsynlig til å gå bra med mor og barn, og ungene komme seg nok på vingene om en ukes tid!

Se video av redningsaksjon og resultat.