Hjelp fra publikum - Døde slanger og hammer!

Slangeforsker Beate Strøm Johansen og hennes bachelorstudenter trenger hjelp fra publikum til innsamling av slangehammer/skinn og døde slanger!

Ham/skinn fra slettsnok. Foto: Beate Strøm Johansen

To nye bacheloroppgaver i biologi ved UiA skal undersøke om den fryktede soppsykdommen på slanger (SFD = Snake fungal syndrom) finnes hos buorm og hoggorm i Norge. Vi trenger publikums hjelp til å få tilsendt hammer (slangeskinn) og døde slanger fra hele landet.

Studentene begynner i januar 2023 på DNA-laben, så materialet må samles inn nå i 2022. Siden soppen sitter i huden, kan vi også bruke helt flatkjørte tørre slanger som er tynne som frimerker – disse kan sendes i en konvolutt i posten. Ferske døde slanger må legges i fryser og så må vi avtale henting.

Kontaktperson/slangeforsker: beate.johansen@uia.no

Innsamlingsinformasjon:

• Døde slanger må oppbevares enkeltvis i plastpose i fryser med funndata på en lapp.
  • Kontakte en av forskerne for henting (se blogginnlegg).
  • Slangene behøver ikke være hele, det går bra med deler av en slange (de blir ofte svært maltrakterte i trafikken).
  • Hammer kan ligge tørt og sendes i en konvolutt i posten.
  • Funndata: dato, sted, helst gps-posisjon/ koordinater, navn og kontaktinfo (telefonnummer/ epost). Skriv gjerne dødsårsak hvis mulig (for eksempel: påkjørt).

Mer informasjon ligger i dette blogginnlegget

Slangeam/skinn Foto: Beate Strøm Johansen