Barna/elevene lærer om insekter, pollineringsprosessen og biologisk mangfold. Hvorfor er pollinerende insekter viktig for biologisk mangfold?
Gjennom samtaler og aktivitet blir barna/elevene tatt med på aktiviteter hvor de får lage sitt eget pollinerende insekt, og "leke seg" gjennom pollineringsprosessen. For eldre elever knyttes opplegget tettere mot bevaring av biologisk mangfold og konsekvenser ved tap av pollinatorer.
Hva lærer du?
Oppbygning av en blomst
Hva pollinering er
Hvorfor planter må pollineres
Hvilke insekter som er viktige pollinatorer
Hva er et insekt?
Hva skjer om pollinatorene forsvinner
Hva vi kan gjøre for å hjelpe insektene
Hvorfor biologisk mangfold er viktig
Praktisk informasjon:
Aktivitet kan kombineres med omvisning.
Aktivitetene må bookes på forhånd.
Send mail til kontaktperson.
Rammeplan og læreplan:
Læringsaktiviteten knyttes til følgende kompetansemål og områder fra rammeplanen:
Barnehage:
Barna opplever og blir kjent med naturens mangfold (bærekraftig utvikling - biologisk mangfold)
Barna får kunnskap om dyr og dyreliv
Barna lager konstruksjoner av ulike materialer og utforsker muligheter som ligger i redskaper og teknologi
Etter 2.trinn:
Samtale om hvordan vi kan ta miljøbevisste valg og beskrive hvordan noen organismer er tilpasset området og hverandre
Etter 4.trinn:
Utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut
Etter 7.trinn:
bruke og vurdere modeller som representerer fenomener man ikke kan observere direkte, og gjøre rede for hvorfor det brukes modeller i naturfag
gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
gjøre rede for hvordan organismer kan deles inn i hovedgrupper, og gi eksempler på ulike organismers særtrekk
Etter 10.trinn (obs: passer best for 8.trinn, den praktiske aktivitet kan være litt for "barnslig" for eldre elever):
utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdannes i kretsløp
gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturresurser og tap av biologisk mangfold
Foto: colourbox.com
Informasjon
Passer for: barnehage og grunnskole (tilpasses alderstrinn)