Spetter finnes det flere av i Agder. De hakker og hakker i trær, telefonstolper og husvegger. Hva skal det være godt for?
Er det bare skadedyr eller har de en viktig funksjon i samspill med andre arter?
Målgruppe
Undervisningsopplegget kan tilpasses elever i grunnskolen og på videregående skole. I dialog med lærer tilpasser vi gjerne opplegget for det aktuelle klassetrinnet.
Mål
Eleven skal få kjennskap norske spetter og arts-bedømme noen av de vanligste.
Eleven skal bli kjent med begrepet nøkkelart og hva det innebærer.
Eleven skal få forståelse for sammenhenger i et økosystem og i næringskjeder.
Beskrivelse av opplegget
Undervisningsopplegget vil tilpasses skolens og trinnets behov i dialog med skolens kontaktperson.
Vi vil vise utstoppede spetter og fortelle om artenes egenskaper og levesett. Spettene er et gode eksempler på hvordan en nøkkelart har stor påvirkning på andre arter i et økosystem og viser hvor viktig en nøkkelart er for stabilisering av et økosystem.
Det vil bli gitt mulighet for opplæring i bygging av fuglekasse.
Forarbeid
Det oppfordres til å gjøre et forarbeid på skolen med å bruke fagartikler og se film før besøk på museet.
Her kan dere se en portrettfilm av zoolog Roar Solheim:
Tips til etterarbeid
Teori/refleksjon:
Skriv en tekst om en nøkkelart og grei ut om hvorfor den er en nøkkelart
Drøft flere konsekvenser det vil kunne gi dersom en nøkkelart faller ut av et økosystem.
Praktisk oppgave:
Ved hjelp av museets oppskrift kan elevene bygge sine egne fuglekasser. Disse kan bli hengt opp ute i nærområde slik at man kan følge med på om det flytter inn fugler til våren.