Vi er opptatt av at barn skal medvirke til egen kunnskap. At de skal oppleve, sanse, reflektere og delta aktivt i utforsking av naturen. Vi tror det er vesentlig for at de skal kunne ta aktivt del i arbeidet med å ta vare på kloden vår.
Kunnskapsløftet 2020 utfordrer skolene til å legge til rette for at elevene kan forstå grunnleggende dilemmaer og utviklingstrekk i samfunnet. Gjennom bevisstgjøring og større forståelse av sammenhengen mellom sosiale, økonomiske og miljømessige forhold skal elevene kunne ta ansvarlige valg og handle etisk og miljøbevisst. Naturmuseet ønsker å være en ressurs for skolene på disse temaene i vår region.
Stedspesifikk læring
Fagfornyelsens fokus på stedspesifikk læring åpner for at vi kan se på problemstillinger som er aktuelle i skolens nærområde. Det kan eksempelvis være konkrete områder med mineralforekomster eller et slettsnokhabitat.
Vår kunnskapsbase omfatter museets vitenskapelige samlinger, fagkompetanse, nettsiden, den botaniske hagen og utstillinger. Her er noen ideer til bruk i undervisningen, og dere er også velkommen til å kontakte museets fagfolk som kan utvikle tilpassede undervisningsopplegg. Det er mulig å låne materiale til bruk i undervisning.
Undervisningsopplegg
Tilbudene våren 2021 kan ha noen begrensninger på grunn av smittevern.
Ideene har som mål å bidra til en økt bevissthet om bærekraft, biologisk mangfold, respekt for naturen og sammenhengene i det økologiske systemet.
Som pedagogisk verktøy vil mobiltelefonen, som inneholder mange grunnstoffer som finnes i mineraler, bli brukt som eksempel for å lære om ulike mineraler og deres nytteverdi.
Lære om samspillet mellom planter og insekter. Fokuset er rettet mot pollinering, og hvordan insekter har utviklet seg sammen med blomsterplanter. Vi gir oppgaver som leder elevene videre som forskere.
Lær om hvordan gnagere og kattugla er avhengig av hverandre. Hvilke konsekvenser gir det for et økosystem om en art dør ut? Alt i naturen er i samspill.
Spetter finnes det flere av i Agder. De hakker og hakker i trær, telefonstolper og husvegger. Hva skal det være godt for? Er det bare skadedyr eller har de en viktig funksjon i samspill med andre arter?
Lær om artsmangfold i naturen, rødlistearter og fremmede arter.
Nettsidene
Vi jobber stadig med å utvikle våre nettsider slik at de kan være en kilde til kunnskap for skolene.
Vi publiserer blant annet små filmer og aktuelle artikler knyttet til bærekraftig utvikling innenfor våre spesialfelt innen botanikk, zoologi og geologi.
Ta kontakt med oss så planlegger vi et tilbud som er skreddersydd for din gruppe.