Nordisk nettverk for profesjonsnettverk (NORDPRO) ønsker velkommen til konferanse torsdag 19. og fredag 20. november.
Årets tema
Konferansen tar sikte på å undersøke og sammenligne utviklingen og endrede trender innen profesjonsfeltet i Norden. Forholdet mellom profesjonsutøvere, myndigheter og innbyggere endres uten at vi helt vet hva det vil si for innbyggere og de profesjonelle. Konferansen fokuserer derfor på hvordan profesjonenes ansvar og handlingsrom påvirkes i møte med politiske reformer og initiativ. Ikke minst er vi interessert i forskning som viser hvilke konsekvenser politiske, organisatoriske og tekniske endringer har for profesjonenes arbeid, for profesjonenes faglige samhold og for profesjonsutøvernes ansvar og autonomi i nye organisasjonsformer.
Konferansen gir innenfor de følgende 7 temaområder rom til presentasjoner og diskusjoner av profesjonenes rolle og status i de nordiske land og av hva endringene betyr for profesjonenes og de profesjonelles virke. Dette åpner for diskusjoner om endringene styrker profesjonene eller setter dem under press. Eller om endringene er uttrykk for nødvendige og hensiktsmessige moderniseringer av tidligere og nåtidige profesjonsoppfattelser, noe som både kan åpne for utvikling av nye profesjonelle selvforståelser, styrke velferdssamfunnene og bidra til å gi klientene nye og bedre muligheter?
Konferanse-temaene 2020:
Digitalisering, robotisering og profesjoners handlingsrom
Verdier, etikk og demokrati
Profesjon, organisasjoner og ledelse
Dømmekraft og profesjonelt handlingsrom som ressurs og fornyelse
Profesjon, selvforståelse og politikk
Profesjonsutøvelse i forskjellige sosiale og geografiske kontekster
Profesjonsutdannelse, kvalifisering og profesjonell læring
Om temaet
Som eksempler på endringer i de profesjonelles virkefelt kan nevnes:
de digitale spor som profesjonene nå etterlater seg, og som gjør at deres arbeid blir synlig på en annen måte enn tidligere. Øker dette sikkerheten for den profesjonelle og klienten, eller betyr sporing av de profesjonelles aktivitet at den profesjonelle autonomi og profil endres på grund av opplevelse av overvåking?
de metodeinnovasjoner i profesjonsfeltet som finner sted kommersielt eller forskningsbegrunnet, gjør at profesjonelle i økt grad arbeider etter standarder i form av for eksempel «undervisningspakker», manualer, «pakkeforløp» i helsetjenesten. Hva betyr det for det profesjonelle skjønn og for de profesjonelles muligheter for å tilpasse deres oppgave til forskjellige innbyggeres sosiale, kulturelle og geografiske forutsetninger og behov? Varierer dette fra land til land?
den økte vektlegging av evidensbasert kunnskap og diskursen om at profesjonsutøveren blir bedre av å arbeide vitenskapelig. Kaller dette på en ny positivisme-debatt?
bruken av digitalisering, kunstig intelligens og robotisering av saksbehandling/arbeidsoppgaver fører til at profesjonsutøvelse ikke i samme grad som tidligere, er avhengig av at den profesjonelle har sitt eget beslutnings- og handlingsrom.
oppbygningen av større hybride organisasjoner, hvor profesjonenes jurisdiksjon i høyere grad er underlagt ledelse. Hva er profesjonens jurisdiksjon?
de økonomiske innsparings- og liberaliserings tiltak som kan føre til økt privatisering. Er profesjonene i stand til å opprettholde felles identitet på tvers av institusjonelle og organisatoriske forskjeller i deres arbeidsbetingelser?
standardiseringen etter nasjonale og internasjonale forbilder som gjør det vanskeligere eller umulig å tilpasse profesjonsutøvelse til de lokale behov og forventninger. Er der behov for diskusjoner av profesjonenes skiftende rolle for eksempel i ytterområder og i storbyer?
Key note speakers
Professor Leif Skiftenes Flak:
Digital transformation - Unprecedented possibilities and fundamental problems
Professor Leif Skiftenes Flak mener det er spesielt viktig at IT-studenter blir bevisste på bærekraft, da de skal jobbe med endringer som påvirker mange av oss.
Leif Skiftenes Flak is professor in Information systems at University of Agder and Flak has close to 20 years of experience with research on digitalization in the public sector. He has extensive national and international project experience and has served on a variety of reference groups and expert committees in organizations such as the Norwegian Health Directorate, the Norwegian Auditor General and the Norwegian Agency for Public and Financial Management. Flak is an active member of the international academic communities related to digital government and information systems.
Recent advances in information technology opens possibilities in a number of areas and allows us to solve problems that so far have been considered impossible. Such development may benefit society in areas such as health, transportation and public services – just to mention a few. At the same time, the development challenges fundamental structures and values that are deeply embedded in our society. This talk will sketch out the ongoing digital transformation and highlight positive as well as more negative aspects of a development that are likely to affect us all.
Professor Susan Jane White:
The use of technological assessments tools in professional practice: Reflections on power, language and control.
Sue White is Professor of Social Work at the University of Sheffield. Her research for the last two decades has focused principally on the detailed sociological analysis of everyday professional practice and decision-making in child health and welfare, particularly examining its moral aspects and the way evidence is made, perceived and used.
Her recent research funded by the National Institute for Health Research, focused on designing safer systems for the detection of children at risk presenting in secondary health settings, based on a thorough understanding of human and social factors. Sue is currently conducting international research on social workers’ understandings of family complexity in a range of countries and also on the impacts of technological biology on social policy and public discourse. The impacts of technological biology on professional work will be a key them in her presentation.
PANEL DISCUSSION:
Deltakere fra Norden vil delta i en panelsamtale med tema: Professions in times of digital transformation. Nordic experiences.
(Programmet vil bli løpende oppdatert)
Abstracts
Retningslinjer og deadline for abstrakt
Frist for innsending av abstract er gått ut. Forfatterne får beskjed om abstractet er gått gjennom reviewprosessen innen 15.oktober.
(Abstraktet skal inneholde:
Tittel
Forfatternavn og mailadresse(r)
Hvilket av de syv konferansetemaer som abstraktet retter seg mot
2-4 keywords
Problemstilling
Teoretisk ramme og metoder
Empirisk felt)
Lokal planleggingskomité
Den lokale planleggingskomiteen består av:
Professor Aslaug Kristiansen, Universitetet i Agder, Fakultet for Humaniora og pedagogikk, Institutt for pedagogikk. E-mail: aslaug.kristiansen@uia.no
Professor Solveig Botnen Eide, Universitetet i Agder, Fakultet for Samfunnsvitenskap, Institutt for sosiologi og sosialt arbeid. E-mail: solveig.eide@uia.no
Professor Åshild Slettebø, Universitetet i Agder, Fakultet for Helse- og idrettsvitenskap, Institutt for helse- og sykepleievitenskap E-mail: ashild.slettebo@uia.no
Administrativ støtte: Ottar Michaelsen, Avdeling for lærerutdanning E-mail: ottar.michaelsen@uia.no