Konferanse for lærerutdannere i matematikk arrangeres på rundgang av norske universiteter og høgskoler, og konferansen er etablert som en viktig nasjonal møteplass for alle som jobber med utdanning av matematikklærere. Institutt for matematiske fag ved Universitetet i Agder arrangerer konferansen i Kristiansand 19.-21. september 2022.
Det blir plenumsforedrag, parallelle sesjoner og hyggelige møter med gamle og nye kolleger. Konferansen blir avholdt på Dyreparken hotel Kristiansand.
Her finner du bidrag som ble presentert under årets KLæM 2022-konferanse.
Listen er sortert etter fornavn på forfatter:
Siden 2013 har Pauline Vos vært professor i matematikkdidaktikk ved UiA. Pauline har tidligere jobbet som matematikklærer, lærerutdanner og forsker i forskjellige land (Nederland, Zimbabwe, Mosambik). Forskningsfeltet hennes er matematikkdidaktikk spisset mot bruk av matematikk i ikke-matematiske kontekster. Nøkkelbegreper - matematisk modellering, datavisualisering, elevenes relevansopplevelse, mathematical literacy, utforskende læring og prosjekt-basert læring.
Abstrakt:
Jeg underviser et statistikkurs i GLU1-7 masterprogrammet på Universtetet i Agder da jeg tar tilnærmingen kjent som prosjektbasert læring. Sentralt er at studentene jobber hver tirsdag i smågrupper om et prosjekt (3 timer) og presenterer deretter sine funn til hverandre i plenum (3 timer). Prosjektene har samfunnsrelevante temaer (flyktninger, korona, spillavhengighet, osv) basert på autentiske data. I noen prosjekter går studentene inn i vitenskapelig forskning og i andre prosjekter designer de opplegg med sammenhengende læringsaktiviteter til barneskoleelev. Studentene kommenterte:
I KLæM-foredraget vil jeg framlegge hvordan teoretisk rammeverket om studentfokusert undervisning (learner-centered teaching, Weimer, 2013) kan brukes til design og analyse av kurs og oppgaver innen studentaktiv matematikk lærerutdanningen.
David A Reid has been a professor at UiA since 2019. Prior to that he was a professor at the University of Bremen (Germany) and Acadia University (Canada). His research interests include proof and proving in mathematics education, proof based teaching, enactivism as a theory of learning and a methodology, and digital tools in algebra learning. He is Editor-in-Chief of For the Learning of Mathematics, an international journal of mathematics education.
Title of talk: Reasoning, argumentation and proving in school mathematics.
Abstract:
I will organise my talk around several questions:
I will present my answers to these questions, from my perspective as a researcher with many years of experience in the field of proof and proving. Specifically I will argue that ‘reasoning’ in the Norwegian curriculum corresponds to what is called ‘proving’ in the international research literature, and that this is different from the image of proving many people have. I will also present some examples or proving, responding to the third question, drawn from my own teaching and school based research.
Morten Munthe jobber både ved Institutt for lærerutdanning og utdanningsvitenskap ved NMBU og som lektor i Utdanningsetaten i Oslo. Doktorgraden og hovedfokuset for forskning og utvikling er bruk av programmering for læring innenfor skole og høyere utdanning, med fokus på matematikk og naturfagene.
Tittel på foredrag: Programmering i lærerutdanningen – Hvordan kan programmering legge til rette for matematisk læring og hvordan kan vi iverksette programmering inn i lærerutdanningen.
Abstrakt:
Programmering er nå en del av hele skoleløpet, og mange skoler forventer at ny-utdannende lærere (1) kan programmere, (2) kan lære bort programmering, og (3) kan iverksette programmering i klassen og koble det til faget. For å oppnå dette må utdanningsløpet til lærerutdanningene endres, som ikke er enkelt. Jeg vil presentere resultater fra flere års forskning på og erfaringer fra bruk av programmering i matematikk på videregående skole. Fokus vil være på å gi noen anbefalinger på hvordan iverksette programmering i klasserommet og hvordan hjelpe lærere til å bruke programmering i sine klasserom. Selv om forskningen og erfaringene er fra videregående opplæring vil mange av anbefalingene være universelle gjennom hele skolesystemet og lærerutdanningen. Hvis det blir tid, vil jeg også gi konkrete eksempler på bruk av programmering i matematikk til inspirasjon.
Programutkast KLæM22
Endringer kan komme.
Mandag |
Eagle View 1 (4. etg.) |
Eagle View 2 (4. etg.) |
Masai Mara 4 & 5 (3 etg.) |
11.00 |
Registrering |
||
11.30 |
Lunsj |
||
12.30 |
Konferansestart |
||
13.00 |
Åpningsforedrag av Pauline Vos, Universitetet i Agder: |
||
14.10 |
Pause |
||
14.25-15.35 14.25-14.45
|
Parallellsesjon 1 |
|
|
14.50-15.10 |
|
||
15.15-15.35 |
|
||
15.35 |
Pause med omkledning |
||
16.00 |
Omvisning i Dyreparken (varighet ca. 1 1/2 time) |
||
20.00 |
Kveldsmat på hotellet |
||
|
|
|
|
Tirsdag |
|
|
|
09.00 |
Plenumsforedrag av Morten Munthe, NMBU: |
||
10.15 |
Pause |
||
10.30-12.00 10.30-11.10 |
Parallellsesjon 2 |
|
|
11.20-12.00 |
|||
12.00 |
Lunsj |
||
13.10-13.50 13.10-13.50 |
Parallellsesjon 3 |
|
|
13.50 |
Pause |
||
14.00 |
Plenumsinnlegg med diskusjon om nasjonal deleksamen |
||
15.00 |
Pause |
||
15.15-16.00
15.15-15.35 |
Parallellsesjon 4 |
|
|
15.40-16.00 |
|||
16.00 |
Egentid |
||
19.00 |
Aperitiff/mingling |
||
19.30 |
Konferansemiddag |
||
|
|
|
|
Onsdag |
|
|
|
09.00 |
Plenumsforedrag av David Reid, Universitetet i Agder: |
||
10.15 |
Pause |
||
10.30 |
Aktuelle saker fra Nettverket og Matematikksenteret |
||
11.00 |
Pause |
||
11.20 |
Erfaringsdeling om masteroppgaver i lærerutdanningene v/Martin Carlsen, Universitetet i Agder. |
||
12.15 |
Rune Herheim - Tangenten |
||
12.30 |
Avslutning. |
Viktige datoer:
Pris:
Pris for deltakelse er kr. 3.490,-. Det gis ikke fratrekk i pris om det er deler av programmet man ikke deltar på. Pris inkluderer følgende:
Mandag:
Pausemat, lunsj og middag.
Tur/omvisning i Dyreparken inkl. snack og 2 enh. alkoholfri drikke (ikke tillatt med alkohol i Dyreparken).
Tirsdag:
Frokost, pausemat og lunsj.
3 retters konferansemiddag inkl. 2 enheter alkoholholdig drikke (vin, øl, mineralvann).
Onsdag:
Frokost, pausemat og lunsj.
Hotell og konferansested:
Konferansehotell er Dyreparken hotel. Vi har lagt inn en forhåndsreservasjon på overnattingsrom og alle deltakere bes bestille og bekoste egen overnatting. Avtalt pris på overnatting er kr. 835 pr/natt i enkeltrom. Overnatting kan bookes ved å ringe eller sende mail direkte til hotellet:
Telefon: 970 59 700 (åpent mellom kl. 09.00 og kl. 15.30. Tast 2 og oppgi kode UIA22 og henvis til konferansen)
Mail: booking@dyreparken.no
Hvordan komme til Dyreparken hotel (trykk på link for informasjon)
Kjevik lufthavn ligger ca. 15 minutters kjøring unna hotellet.
Påmelding:
Du finner egen påmeldingslenke oppe til høyre i hovedbildet. Ved å trykke på lenken kommer du direkte til påmeldingsskjema med betalingsløsning. Påmelding regnes som fullstendig først når betaling er gjennomført og godkjent. Du kan velge mellom å betale med kreditkort eller faktura. Etter påmelding og betaling er registrert vil du motta en bekreftelse via e-post. Det gis ikke fratrekk i konferanseavgift om du velger å delta på bare deler av programmet.
Vi ønsker bidrag til konferansen i form av parallellsesjoner. Indiker om du ønsker et omfang på 20 eller 40 minutter.
Send gjerne tittel og kort beskrivelse via denne lenken: KONFERANSEBIDRAG
Frist: 15. juni
For spørsmål knyttet til reise og bestilling, kontakt Elisabeth:
elisabeth.rasmussen@uia.no
For spørsmål av faglig art, kontakt Ingvald:
ingvald.erfjord@uia.no
Ved å trykke på lenken kommer du direkte til påmeldingsskjema med betalingsløsning. Påmelding regnes som fullstendig først når betaling er gjennomført og godkjent. Du kan velge mellom å betale med kreditkort eller faktura. Etter påmelding og betaling er registrert vil du motta en bekreftelse via e-post. Det gis ikke fratrekk i konferanseavgift om du velger å delta på bare deler av programmet.
Frist for påmelding = 2. september
Har du spørsmål om påmelding eller betaling kan du kontakte Elisabeth Rasmussen; elisabeth.rasmussen@uia.no
Velkommen til konferanse!