Veilede elever for effektiv øving på hovedinstrument
Fag: Musikk
Foredragsholder: Ettfagsstudent
Problemstilling:Hvordan veilede eleven til å oppnå effektiv øving på hovedinstrument?
Dette vil være en studie av en-til-en undervisning i hovedinstrument trommer på videregående, med fokus på elevens egenøving samt lærerens tilrettelegging og strategier.
Undersøkelsen /metoden
Tre kvalitative, halvstrukturerte intervju. Jeg har intervjuet lærere i hovedinstrument trommer fra tre videregående skoler.
Deltakende observasjon av trommeundervisning.
Uformelle samtaler med praksislærer.
Loggføring av engen undervisningspraksis
Resultater - Hovedfunn
Jeg er ikke i mål med transkripsjonen enda.
Her er noen hovedtrekk fra intervjuene som jeg tenker er interessante:
De tre respondentene har ulik grad av refleksjon rundt emnet.
De svarer alle at de lærer sine elever i det å øve. Dette er lærernes egen opplevelse. Jeg vet lite/ingen ting om hva deres elever tenker om egenøving, og om de føler de lærer å øve, eller om de selv føler de mestrer det.
Alle respondentene baserer sin undervisning i stor grad på sine egne holdninger og erfaringer, heller enn pedagogisk teori.
Jeg har også funnet ut noe om hvordan de forholder seg til sin egen øving (nå og da), og tenker at det vil være interessant å se på hvordan dette forholder seg til deres undervisning av øving.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Refleksjon om metode: Det kunne vært interessant å observere lærerne over litt tid, og også intervjue elevene.
Generell pedagogisk vinkling: Mesterlære. Lærerens rolle som mester og forbilde/rollemodell i et praktisk fag. Skal man være lærer eller musiker når man underviser?