Utfordringer når det kommer til konvertering mellom fire forskjellige semiotiske representasjoner
Fag: Matematikk
Foredragsholder: Ettfagsstudent
Problemstilling: Det kan være interessant å se på hvor aktivt lærere bruker ulike semiotiske representasjoner i undervisningen, eller om de gjør det og eventuelt hvor bevisste lærerne er dette, og hvordan dette påvirker elevene. For denne oppgaven er problemstillingen begrenset til å finne ut hva som er hovedproblemene for elevene i overgangen mellom ulike representasjoner. Jeg vil finne ut av Hvilke utfordringer møter elevene i en klasse ved en norsk videregående skole når det kommer til konvertering mellom fire forskjellige semiotiske representasjoner?
Undersøkelsen /metoden
Jeg lot elever i to klasser med hhv 8 og 14 elever gjennomføre en test hvor de skal koble matematiske uttrykk representert med fire ulike semiotiske representasjonsformer : naturlig språk, symbolsk, geometrisk og tabell. For å bedre kartlegge hvilke overganger som er mest utfordrende vil det i noen av oppgavene mangle en av representasjonsformene, hvor meningen er at elevene skal finne denne selv. Elevene jobbet individuelt men stod fritt til å diskutere med hverandre. Jeg observerte hvordan elevene jobbet, og i etterkant av testen foretok jeg i hver klasse semistrukturert intervju med to elever.
Resultater - Hovedfunn
Elevene er stort sett flinke til å konvertere mellom tekst og algebraisk uttrykk. Mange har problemer med paranteser i både tekst og algebra. Mange oppfatterfor eksempel ikke at 2n+6 og 2(n+3) er det samme, mens flere tror at 3n^2 er det samme som (3n)^2. Elevene kobler ikke nødvendigvis tabellen til de andre representasjonene, og fyller gjerne denne ut helt uavhengig av resten av arkene.
Overgangen til geometrisk representasjon byr på en del vanskeligheter, spesielt når det gjelder parantesuttrykk, rene kvadratuttrykk virker lettere. Elevene syntes jevnt det var en gøy, spennende og utfordrende oppgave. De hadde ikke sett matematikk på denne måten tidligere og uttrykte at de så nytteverdien i det.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Basert på elevenes tilbakemeldinger og hvordan jeg opplevde arbeidet deres med oppgaven og intervjuene etterpå var dette en nyttig øvelse som kunne bidra til å «åpne øynene» for elevene så de kan se kjente konsepter på en annen måte. Det ble etterlyst at lærere hadde større fokus på å presentere stoffet vha flere representasjoner.