Utfordringer elevene på VGS møter når de skal konvertere mellom fire ulike semiotiske representasjoner
Fag: Matematikk
Foredragsholder: Ettfagsstudent
Problemstilling:Hvilke utfordringer møter elevene på VGS når de skal konvertere mellom fire ulike semiotiske representasjoner?
Undersøkelsen /metoden
Metoden som benyttes i oppgaven følger en kvantitativ og deduktiv tilnærming. Data ble samlet inn under praksisperioden ved en norsk videregående skole våren 2018.
Ved innsamling av data ble både et spørreskjema og et ”semiotiske representasjoner”-skjema benyttet.. ”Semiotiske-representasjoner”-skjemaet består av fire ulike ark med fire ulike representasjoner. Representasjoenne var tekst, algebra, geometri og tabell. På hvert av de fire arkene skal det være 5 til 6 oppgaver med samme representasjon. Elevene må altså finne ut hvilke av uttrykkene (fra 1-5 (6)) som hører sammen med hvilket uttrykk på de andre arkene. Spørreskjema bestod av fire spørsmål knyttet til hvordan de syntes det var å arbeide med en slik oppgave og om noe var vanskelig.
Resultater - Hovedfunn
Elevgruppen som gjennomførte oppgaven var VG2 elever. Den ene klassen var S1, som følger samfunnsfagligrettet matematikk. Den andre klassen var 2P, som representerer med praktisk matematikk.
Etter å ha analysert oppgavene er det veldig tydelig at det stor forskjell mellom de to klassene. I S1 fikk ca 60% av elevene 20 poeng eller mer (av totalt 24 poeng), mens det i 2P kun var 30% av elevene. I S1 var det tre elever som fikk alt riktig, mens det ikke var noen 2P.
I begge klassene klarte de aller fleste av elevene å konvertere fra tekst til algebra uten særlig problemer. Det å konvertere fra algebra til geometrisk figur og tabell viser seg tydelig som en utfordring i begge klassene.. I 2P har flere av elevene heller unngått å svare enn å forsøke.
Spørreskjema var nokså likt besvart i begge klassene, men i 2P var det flere som nevnte at dette var vanskelig. Gjentakende svar fra S1 var at oppgaven var utfordrende, men gøy. I 2P svarte mange at det var vanskelig og kjedelig. Begge klassene uttrykte at dette var en veldig annerledes måte å arbeide med matematikk.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Elevene i begge klassene hadde nylig hatt om funksjoner. Der har de blitt vist tabeller og funksjonsuttrykk og sett dem i sammenheng med hverandre. Hvorfor er det da så utfordrende for elevene i denne oppgaven å koble algebra og tabeller?
Hvorfor ser ikke elevene koblingene i matematikken? Er det måten undervisningen er lagt opp på som gjør at de ikke klarer å knytte begrepene sammen?