Problemstilling: Hvordan brukes tester i kroppsøving i videregående skole? For eller av læring.
Undersøkelsen /metoden
Denne gruppa har valgt å bruke Intervju som metode. Intervjuet ble gjennomført i en til en samtale med praksisveileder. Svarene er smalet inn fra fire ulike skoler og flere ulike studieprogram.
Resultater - Hovedfunn
Hovedfunnene i denne undersøkelsen viser at tester brukes for å vurdere elvenes kunnskap og ikke resultater. I de tilfellene tester er brukt er de brukt med den hensikt å få elevene til å reflektere rundt egne prestasjoner (Pre-Post) i en egentreningsperiode, eller vurdering av tekniske ferdigheter i en «konkurransesituasjon».
Tester brukes derfor for læring og ikke av læring på de skolene og programfagene vi har undersøkt.
Da tester ikke ble brukt av læring, ble praksisveilederene spurt hva de la til grunnlag for vurdering. Holdninger, innsats, fair-play og Kunnskap/ferdigheter ble da opgitt som de viktigste faktorene for både underveis- og sluttvurdering.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Erfaringen fra intervjuene viste at testing brukes som et verktøy for veiledning og læring i kropssøvingsfaget. Med dette mener vi at en eventuelt test kan brukes i egentreningsperiode med pre-post testing. Resultatene fra testing ble ikke vurdert direkte til vurdering, men for å vurdere om elevene kunne reflektere rundt reusltatene fra testingen. Vurderingen ble derfor ikke av resultatet, men av elevenes kunnskap om trening. Vurderingsgrunnlaget var også i stor grad basert på holdninger, innsats, fair-play og kunnskap/ferdigheter.
Dilemmaer som kan oppstå rundt denne formen for vurdering er graden av motivasjon hos elevene. Noen elever kan få mindre grad av motivasjon når ordet «test» kommer opp, mens andre elever kan få høyere grad av motviasjon selv om ikke resultatene fra testen ikke er en del av vurderingen. Det er derfor vitkig at elevene er bevisste på hva som er grunnlaget for vurdering.
Grunnlaget for vurdering ble i stor grad gjort som en underveisvurdering som dannet grunnlag for sluttvurdering. Det ble også gitt karakterer etter hvert avsluttet emne. Felles for alle skolene var at konkurranser ble brukt, men at resultatene isolert sett ikke var en del av vurderingsgrunnlaget.
På en av skolene opplevde lærerne at elevene ble positivt overrasket over at testens resultater ikke var en del av vurderingsgrunnlaget. Elevene ga uttrykk for at de hadde fryktet et enda strengere test-regime på Videregående skole enn ungdomsskole. Derfor er det grunn til å tro at testing er brukt i større grad av vurdering i ungdomsskole enn i videregående skole.