Hensikten med denne studien er å se hvilket utfordringer elevene har når de oversetter informasjon på en riktig måte fra den ene representasjon til den andre for eksempel fra en hverdagslig kontekst til en symbolsk representasjon?
Jeg har formulert problemstilling for studien til å være:
Hva er utfordringene elevene får når de jobbe med å oversette en symbolsk representasjon til en annen?
Undersøkelsen /metoden
Jeg har brukt kvalitativt forskingsarbeid. For innsamlingsmetoder av data er det valget å være observatør i klasserommet. Jeg har valgt å observere denne gruppe på fem elever i omtrent en skoletime. Jeg var en aktiv observatør i denne prosessen og stillte spørsmål når det passte bra.
For å samle inn data til studien min utførte jeg først oppgaver og deretter observerte jeg arbeidet til elevgruppe. Videre avsluttet jeg undersøkelsen med en spørreskjema.
Jeg har utført min undersøkelse på en gruppe av fem elever. Eleven har forskjellige nivå i mattematikk. To flinke, to er gjennomsnitt nivå og en som har lav nivå i matematikk.Tre av disse elevene er minoritetsspråklige.
Elevene fikk seks oppgave som ble representert i fire forskjellige representasjoner. Disse oppgaver var et redskap i min undersøkelse, og elevene fikk svare individuelt og skriftlig. Elevene fikk cirka femten minutter for å jobbe aleine, og femten minutter diskuterte det sammen. Avsluttet skoletimen med åpen diskusjon mellom meg og elevene og en spørreskjeam.
En av disse oppgaver hadde en feil svar og en annen hadde ikke nok informasjon. Målet her var å se elevens reakasjon når det de får slike oppgaver.
Resultater - Hovedfunn
I etterkant av undersøkelse studerte jeg datamaterialet for å finne ut hvor veien skulle gå videre, og da var det spesielt én oppgave som fanget oppmerksomheten min. Det var oppgaven hvor elevene skulle jobbe med geometri som representasjon. På selve prosessen når elevene diskturte oppgave sammen. Merket jeg at de fleste var låst og mente det var vanskelig å finne ut hvordan de skal komme fram til svar akkurat på geometri oppgaven.
Da har jeg bestemt at vi skal løse en oppgave sammen først. Deretter fikk elevene noen minutter for å løse resten av oppgaver som har geomtri represenatsjon.
I etterkant av undersøkelse når jeg har studerte besvarelse ble jeg overasket hvor bra de har gjort det på resten av geometri oppgaver. Grunnen til det er dypere og bedre forståelse
Fire av fem elevene kom frem til det riktige svaret, men det som er interessant var en av de svakeste i gruppe har fått det riktig. Denne elev er svak i matematikk, liker ikke geometri og har problemer med språket.
En annen utfordninger var tekstoppgave særlig for elevene som er er minoritetsspråklige. Men det som var interessant var at de andre to elever hadde problem med å forstå noen begreper som "addere", "kvadere" og "multiplisere".
Elevene forklarte at oppgave var enklere ettehvert når de kunne diskture med hverandre. Det var nyttig og hør hvordan de andre tenker for å komme fram til svaret.
Elevene har aldri hatt slike oppgaver før, og de var ikke veldig vant til å få god tid for å tenke og ikke minst for å diskture svar i gruppe. Besvarelse var gode.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Målet med min oppgave har vært å finne ut hvilke utfordringer elevene kan møte i omdannelsen mellom de fire forskjellige semiotiske representasjon, også konvertering mellom naturlig språk (tekstoppgaver), notasjonssystem (representasjon med symboler), geometri og figurer.
Dette har jeg gjort ved observere elevene på videregående i arbeid med seks oppgaver som er representert i fire forskjellige systemer.
Det som var interesant å se hvordan komme elevene til svar. Hvordan tenker de når de skal konvertere mellom disse representasjoner. En ting som man kunne diskutere hvorfor har elevene problemet med kjenne igjen matematiske begrepene? Eller hva er det som gjør at geomtri kan være vanskelig? Bruker lærer ikke matematiske begreper i undervining?
Det er viktig at elevene kan får arbeidet med et matematisk objekt i flere representasjoner enn bare ett. Å jobbe med samme matematisk objekt gjennom flere representasjoner vil bidra at elevene få bedre og øke forståelse. Det vil også gjøre at matematikk blir mindre abstrakt for mange av elevene.Det som kunne vært interessant her hvorfor bruker ikke lærer slike oppgaver som en vanlig undervsiningsøkt? Hva kan være årsaken?
Slike oppgaver kan også brukes f.eks i slutten av tema for å vurdere elevens forståelse? Man kan også påpeke at slike oppgaver har vært veldig gøy for elevene.