Problemstilling: Utdanning for utvikling: Samfunnsfagenes demokratiske oppdrag i Kambodsja
Undersøkelsen /metoden
Undersøkelsen tar sikte på å avdekke samfunnsfagenes mulige demokratiske bidrag i en demokratiserings- og gjenoppbyggingsprosess i utviklingsland (her: Kambodsja). Dette skjer gjennom et seks ukers feltarbeid / praksisopphold ved PTTC (Provincial Teacher Training College) i Siem Reap, Kambodsja. Jeg har hentet data via en kvalitativ spørreundersøkelse, der 90 av Kambodsjas fremtidige lærere er spurt om egen forståelse av sitt mandat (samfunnsoppdrag/demokratisk funksjon).
Med «samfunnsfagene» menes her hhv. to fag som undervises i på PTTC nemlig «Moral Civic» og «Professional Ethics». Innholdet i fagene vil jeg komme nærmere inn på i presentasjonen.
Med demokratiske bidrag menes på hvilken måte samfunnsfagene evner å utruste studentene med et holdningssett og begrepsapparat som gjør de egnet til å utfordre gjeldende undertrykkende mekanismer i samfunnet. Dette er tenkt gjort gjennom studentenes fokus på fredelige og demokratifremmende måter, og støtter seg i stor grad på Paulo Freires tanker om undervisningsform og fag som potensielt frigjørende faktorer.
Resultater - Hovedfunn
Undersøkelsen har så langt avdekket en rekke av samfunnsfagenes såkalte demokratiske funksjoner. Det er likevel noen funn som er mer fremtredende enn andre.
Å undervise er det fremste demokratiske oppdrag
Utdanne elever for å bli gode samfunnsborgere
Et særegent ansvar overfor eget lokalsamfunn
Demokratiseringsfunksjon ovenfor familie
Ansvar overfor miljø
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Presentasjonen vil gå i dybden av funnene over, samt poengtere poengmessig hvilke faktorer som ansees som de mest fremtredende. De fremtidige lærernes forståelse av viktigheten av også å påvirke lokalsamfunn og familie/pårørende viser en vid forståelse av samfunnsfagenes virkeområde. Miljøaspektet trekkes frem som et internasjonalt særpreg ved samfunnsfagene status quo. Undervisning trekkes frem som den viktigste faktoren, men er paradoksalt nok preget av hierarki og maktstrukturer som er egnet å undergrave dens potensielle frigjørende kraft.