Problemstilling: Vår problemstilling var: I hvilken grad nyttiggjør elevene seg av lærerens skriftlige tilbakemeldinger?
Vi vet at lærere bruker mye tid og krefter på å skrive utfyllende tilbakemeldinger til elevene sine. Det vi har ønsket å se på i denne undersøkelesen er hvordan elevene selv ser på de skriftlige tilbakemeldingene de får fra læreren. Blir tilbakemeldingene brukt i videre arbeid? Bryr elevene seg bare om karakteren?
Hypotese 1: Karakteren er viktigere enn skriftlige tilbakemeldingen.
Hypotese 2: Det er de med best karakter som i størst grad nyttiggjør seg av skriftlige tilbakemeldinger
Undersøkelsen /metoden
I forbindelse med denne undersøkelsen har vi utformet et spørreskjema som vi delte ut til alle elevene vi hadde i de ulike samfunnfagsklassene. Dette utgjorde 57 respontenter fra 3 ulike klasser, på tre forskjellige skoler. Vi intervjuet også våre egne praksislærere for å finne ut om våre funn stemte overens med slik læreren opplevde det.
Resultater - Hovedfunn
I vår undersøkelse var vi interessert i hvilken grad elever nyttiggjør seg av skriftlige tilbakemeldinger. Vi ønsket også å se på hypotesene våre om at karakterfokus gjør denne andelen mindre, eller at det er de med best karakter som nyttiggjør seg dem. Disse hypotesene finner ikke noen entydig støtte i våre funn. Imidlertid er vi noe overrasket over den høye andelen som oppgir at de bruker tilbakemeldinger. De lærerne vi intervjuet fortalte også at de ikke trodde at veldig mange av elevene nyttiggjorde seg av tilbakemeldingene, men enkelte trodde det var en sammenheng mellom god karakter og bruken av skriftlige tilbakemeldinger.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Vi anser våre funn som representative for de tre enhetene vi har forsket på. De tre kvalitative intervju med lærerne har gitt oss dybdekunnskap om deres vurderingspraksis. I ettertid er det likevel fremgangsmåter ved undersøkelsen som kunne vært gjort annerledes med tanke på kvalitet. Spørreskjema kunne vært mer detaljert, med flere oppfølgingsspørsmål, eventuelt kunne vi også intervjuet elevene. Likevel anser vi funnene som betydningsfulle, og finner det interessant at en høy andel av de 57 elevene oppgir at de bruker tilbakemeldingene, uavhengig av karakter.
En rekke forskning (som nevnes i presentasjon) peker på behov for økt kunnskap og mer læringsfremmende vurderingspraksis i skolen, samt behov for økt forskning på effekter av tilbakemeldingspraksis. Som lærere er vurderingspraksiser der man i større grad tar sikte på å støtte elevenes læringsprosesser, noe vi kommer til å utforske i videre arbeid, og forhåpentligvis få bredere erfaring med. Dette prosjektet har i denne sammenheng bl.a. fått oss til å reflektere over tilbakemeldingers utforming, mtp. effektivitet og læring (jf. Hattie og Timperley 2007), og både elevenes og læreres innspill på dette er noe vi kommer til å ta med oss i vårt fremtidige arbeid.