Lokale miljøutfordringer som grunnlag for å drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger
Fag: Naturfag
Foredragsholder: Ettfagsstudent
Problemstilling: I hvilken grad benytter naturfagslærene ved praksisskolen lokale miljøutfordringer som grunnlag for å drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger.
Undersøkelsen /metoden
Problemstillingen utrykker ønsket om å undersøke naturfaglærernes anvendelse av lokale problemstillinger i deres undervisning. Spørsmålet er sentralt i forhold til læreplanverkets fokus på bærekraftig utvikling. Den bakenforliggende antagelse er at viljen til engasjement for natur og miljø blir styrket når de belyste problemsstillinger er nære og konkrete. På denne bakgrunn fant jeg at intervju av lærekrefter som praktiserer sitt fag, midt i skolehverdagens virkelighet, ville være en godt egnet metode. Jeg valgte det halvstrukturerte intervju da denne metoden ville hjelpe meg til å holde fokuset på problemstillingen, samtidig som dørene holdes åpne for perspektiver jeg selv ikke var klar over da problemstillingen i min undersøkelse ble formulert. Som hjelpemiddel ble det i forkant utarbeidet en intervjuguide med åpne spørsmål som hadde til hensikt å hjelpe med til å holde fokus i forhold til problemstillingen.
Resultater - Hovedfunn
Mine respondenter kunne vise til, på sett og vis, at de i deres undervisning benyttet lokale problemstillinger som utgangspunkt for deres undervisningsopplegg. I egne undervisningstimer, ble det vist til mer avgrensete problemstillinger som for eksempel lokale CO2 utslipp fra transportsektoren, og, på sett og vis, gjennom rollespill hvor de ble utfordret til å ivareta de ulike interessene som kommer til uttrykk i reelle utbyggingssituasjoner.
Som følge av valgt metode fikk jeg imidflertid avdekket at fokus på bærekraftig utvikling var høyt prioritert fra skoleledelsens side. Skolens satsning kommer særlig til uttrykk gjennom to dager avsatt til eget klimaseminar, hvor elvene foruten å besvare og presentere konkrete oppgaver knyttet til klima, også blir presentert for foredrag fra fagfolk politikere som daglig jobber med klimaspørsmål. Videre er en dag avsatt til å se på livet i havet og forurensningsspørsmål knyttet til dette økosystemet. For yrkesskoleelvene er en dag avsatt til framtidige energiformer og redusert energiforbruk. I tilknytning til disse konkrete dagene gjøres undervisning i forkant relevant til de temaene elevene skal utforske.
Det gjenstår imidlertid en del forskning på i hvilken grad skolens tilnærming og satsning på temadager gir elvene økt læringsutbytte.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Det halvstrukturerte intervjuet var en godt egnet metode for å avdekke respondentenes forståelse og tilnærming til undervisning i bærekraftig utvikling. Undersøkelsen ga dessuten et helt annet resultat enn hva jeg hadde forventet å finne, basert på de undersøkelser som ble foretatt i tilknytning til valg av problemstilling.