Problemstilling: "Hva er lærerens forhold til muntlig vurdering i matematikk på videregående skole – og hvordan forbereder han/hun elevene på en eventuell muntlig eksamen." Vi har valgt denne problemstillingen fordi den generelle delen av læreplanen har et hovedpunkt angående muntlig ferdigheter i faget, samt at muntlig eksamen er en reel faktor som elevene trenger å øve mot. Viktigheten av utviklingen av språk henger nært forståelsen av matematikkfaget (Geir Botten), i tillegg til at det støtter opp rundt den sosiokulturelle læringsteorien (Vygotsky). Vi presiserer «muntlig vurdering» til å gjelde den vurderingen lærere gjør av elevenes muntlige presentasjoner i matematikkfaget. Det er også et poeng å undersøke hvordan lærerne legger opp til slik muntlig elevaktivitet.
Undersøkelsen /metoden
For å kunne svare på problemstillingen trengte vi en undersøkelsesmetode som gir muligheten for mer utdypende svar i tillegg til muligheten for oppfølgingsspørsmål (dersom noe uforventet interessant skulle fremkomme). Undersøkelsen tar i bruk et semistrukturert intrevju (dvs. noen forhåndsbestemte spørsmål, med mulighet til å spørre utenfor). Spørsmålene som ble laget apriori til undersøkelsen - vår intervjuguide - har fraholdt seg fra ja/nei-, ledende-, og doble spørsmål. Det ble ikke tatt video- eller lydopptak fra intervjuet, og all informasjon ble nedskrevet i form av notater og tolket ved senere annledning.
Resultater - Hovedfunn
Resultatene består av reflesksjoner og erfaringer fra tre ulike lærere med forskjellige erfaringer i matematikkundervisning. Det fremkommer at lærerne tenker i hovedsak på muntlig vurdering som en eller annen formell vurdering i form av høring eller prosjekt. Alle tre lærerne mener også at utfordringer med muntlig vurdering er blant annet at det er tidkrevende, kan være skummelt for enkelte elever og kan være vanskelig å vurdere. Samtidig som at alle tre lærerne nevner en del utfordringer med muntlig vurdering i faget, har dem også positive erfaringer med det.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Problemstillingen ble valgt både på grunnlag av teori og interesse, men også ble den noe begrenset av rammene for oppgaven. Ettersom det var en oppgave som ikke skulle stjele fokus fra undervisning og planlegging i praksisperioden bestemte vi oss for å begrense oss til å intervjue praksislærerene. Oppgaven er derfor ikke ment for å danne et generelt bilde for hvordan lærere i videregående skole arbeider med muntlig vurdering i matematikk, men derimot skal den gi innsikt i tre ulike erfaringer og tanker. Vi mener derfor at betydningen av oppgaven er å få innspill til hvordan vi som fremtidige lærere kan jobbe med muntlig vurdering i matematikk.