Problemstilling: Vil kroppsøvingstimer bygd opp av prinsippene til ETA gi elevene større læringsutbytte?
Undersøkelsen /metoden
For å finne ut av problemstillingen har jeg valgt å bruke en case studie på 1 studiespesialiseringsklasse på VG1. Jeg holdt 2 kroppsøvingstimer hvor elevene svarte på et kvantitativt spørreskjema etter hver økt. Den første økten var en tradisjonell kroppsøvingstime med oppvarming, deløvelse (samarbeid, pasningsspill), hoveddel (spill) og avslutning). Den andre økten ble kjørt etter ETA prinsippene med oppvarming, hoveddel (spill), deløvelse (elevene velger selv deløvelse innad i lagene), hoveddel (spill) og avslutning.
Resultater - Hovedfunn
Denne tabellen viser gjennomsnittsverdiene på et utvalg av spørsmål stilt til deltakerne. Verdiene gikk fra 1-9 der 1 var svært lite/dårlig og 9 var svært mye/bra. (N) er antall svar.
ETA
Klassisk
Mann
Kvinne
Mann
Kvinne
Hvor godt likte du denne timen?
7,3
(N)8
8
(N)14
6,9
(N)9
7,6
(N)12
I hvor stor grad ble du inkludert av medelevene dine i denne timen?
8,4
(N)8
8,4
(N)14
7,4
(N)9
8,5
(N)12
I hvor stor grad bedret inkluderingen seg i løpet av timen?
8
(N)8
8,4
(N)13
5,9
(N)9
8,4
(N)11
I hvor stor grad ble du mer reflektert over dine tanker, handlinger og følelser i denne timen?
6,9
(N)8
7
(N)12
6,1
(N)9
7,2
(N)11
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
De foreløpige tallene viser at både guttene og jentene likte kroppsøving basert på ETA best. Vi ser også at guttene følte seg bedre inkludert og at inkluderingen ble bedre utover i timen (i ETA økta). Av andre ting som kom frem av undersøkelsen, var at elevene likte at de fikk være med å bestemme hva de skulle gjøre. Dette bygger opp under selvbestemmelsesteorien og at den indre motivasjonen hos elevene kan øke, dersom de får være med å velge øvelser.
Denne undersøkelsen kan ikke generaliseres, men det kan skape grobunn for at flere slike studier kan/bør gjennomføres. Det finnes svært få artikler på denne måten å drive kroppsøving på, så skal du skrive masteroppgave – here you go!