Problemstilling: Hva slags tilbakemeldinger får elever i videregående skole og hva slags tilbakemeldinger lærer de mest av?
Undersøkelsen /metoden
Hva slags tilbakemeldinger får elever i videregående skole og hva slags tilbakemeldinger lærer de mest av?
Resultater - Hovedfunn
Elevene får mest formelle tilbakemeldinger
Alle får alltid kommentar sammen med karakter/måloppnåelse, men disse er ikke alltid konkrete nok
Lite kameratvurdering
De blir til en viss grad spurt hvilken karakter de ville gitt dem selv
Alle ser på tilbakemeldingene de får, men ikke alle gjør noe med dem. Noen gjør noe konkret, aktivt med dem i etterkant, noen «prøver å huske på dem» eller «tar vare på dem»
Mange retter på prøven, men mange må bli bedt om det, og foretrekker å gjøre det i timen for å kunne få hjelp av lærer
Elevene foretrekker muntlige tilbakemeldinger, slik at de kan stille oppfølgingsspørsmål
Elevene lærer mest av positive tilbakemeldinger, men hvor de også får beskjed om hva de kan forbedre/hvordan de kan forbedre seg
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Vi ser at enkelte av spørsmålene kunne vært mer presise. Vi kunne også hatt oppfølgingsspørsmål i enkelte tilfeller.
Vi som lærere må gi konkrete tilbakemeldinger, og helst sette av tid i timene til å jobbe med disse slik at elevene kan få spørre der og da.
Elevene blir i liten grad involvert i vurderingsprosessen, og ofte vet de ikke hvordan de vurderes.
De aller fleste elevene ser ut til å ha tatt spørreskjemaet seriøst: Dette tyder på at de ser viktigheten å gi tilbakemeldinger og at de kanskje har et håp om forandring?