Hva gjør naturfag til et vanskelig fag for noen elever på vg1
Fag: Naturfag
Foredragsholder: Ettfagsstudent
Problemstilling: Hva gjør naturfag til et vanskelig fag for noen elever på vg1?
Undersøkelsen /metoden
Individuelle semi-strukturert intervju
Resultater - Hovedfunn
Dette er foreløpige funn etter en «første» gjennomgang av de transkriberte intervjuene
Alle tre intervju-objektene har en har en positiv innstilling til naturfag, selv om de ikke har den måloppnåelsen de selv ønsker. Motivasjonen til elevene virker svært ulik.
Alle tre knytter naturvitenskap til ting som er verdt å vite, og yrkesmessig hovedsakelig til forsker. Én elev hadde et yrke innen helse som en mulighet, en hadde valgt vekk et slikt yrke grunnet realfagskrav, og en hadde ingen formening om fremtidig yrke.
På det åpne spørsmålet om hva som gjør naturfag vanskelig, svarer to at det er mye stoff som må læres/pugges, og den tredje at man har for lite tid til å forstå stoffet. Her nevnes det (individuelt) mye fakta og tall som må huskes, begreper som må defineres presist, og at for de som må forstå for å huske er det for liten tid til å lære stoffet ordentlig.
Alle er positive til elevøvelser og bruk av modeller/illustrasjoner for bedre forståelse, og to av elevene sier at elevøvelser har hjulpet dem på prøver.
Ikke funnet sammenheng mellom hjemmebakgrunn og måloppnåelse. Elevenes subjektive oppfatning er at det viktige er å ha noen som kan forklare stoffet på en måte de kan forstå, uavhengig av yrke, utdanning og fagkunnskaper.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Oppfølgingsspørsmålene burde vært «bedre», flere og mer åpne. Resultatet ble ikke optimalt for å belyse selve problemstillingen.
Tidsramme på to av intervjuene, som ødela for kvaliteten.
Det kan diskuteres om valg av metode passer til valgt problemstilling.
Liten undersøkelse med få intervjuobjekter gjør det umulig å trekke generelle konklusjoner, resultater kan kun sammenlignes med eksisterende funn, men ikke styrke eller svekke de.
Det kan trekkes noen paraleller til funn i TIMSS 2015, der det vises til sammenheng mellom lærerens kompetanse og elevens læringsutbytte, hvordan skolen priotiterer naturfag i form av timetall, og elevens hjemmebakgrunn.
Det kan trekkes paraleller til funn i PISA som omhandler elevers holdninger til naturfag, men de viser mer til en korrelasjon mellom funn fremfor å belyse selve problemstillingen.
Trenger mer relevant forskning.
Betydning for utvikling: Fokus på tilpasset opplæring, positivt med bruk av elevforsøk og visualiserende hjelpemidler som modeller, lærere bør ha kompetanse til å forklare og legge frem fagstoffet på en god måte. Bedre tid til å jobbe med faget på skolen.