Problemstilling: Hvordan brukes den formative vurderingen i samfunnsfag og hva påvirker denne vurderingen?
Undersøkelsen /metoden
Jeg har valgt å gjennomføre to kvalitative intervju med lærere som underviser i samfunnsfag på videregående skole. Før intervjuene lagde jeg en enkel intervjuguide for å styre samtalen med lærerne i den retningen jeg ønsket, samtidig ville jeg åpne opp for intervjuobjektene til å komme med innspill om tema de synes var relevante i forhold til den formative vurderingen i samfunnsfag. Lyden av intervjuene ble tatt opp ved hjelp av min mobiltelefon og har deretter blitt transkribert for videre analyse.
Resultater - Hovedfunn
Selv om jeg fortsatt er i begynnelsen av gjennomgangen av de kvalitative intervjuene så har jeg funnet en del støtte for at elevens motivasjon og lærerens relasjon til elevene spiller en sentral rolle for den formative vurderingen som gis. Det kommer også frem at læreren i seg selv spiller en stor rolle for den formative vurderingen da lærere har forskjellige oppfatninger om hvordan den formative vurderingen burde være og hvilken effekt denne har for den enkelte eleven. Videre kommer det til syne at den formative vurderingen i et muntlig fag som samfunnsfag gjerne skiller seg noe fra den formative vurderingen i de mer skriftlige fagene som engelsk og norsk
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
På dette stadiet er jeg fortsatt i en tidlig fase av dataanalysen men jeg har allikevel brukt en del tid på å sette meg inn i vurdering og særlig vurdering for læring. Min vurdering er at prosjektet ikke vil ha en stor betydning som forskningsprosjekt særlig da det er et svært lite utvalg lærere jeg har intervjuet og det blir dermed vanskelig å generalisere utspillene.
Jeg tror den største betydningen dette prosjektet er for min egen utvikling som fremtidig lærer. Ved å se på den formative vurderingen i samfunnsfag får jeg anledning til å reflektere rund temaet som er en meget viktig del for læreryrket og faget jeg kommer til å undervise i.