Problemstilling: I hvilken grad opplever elevene på vg1 at fair play blir vektlagt som en del av vurderingsgrunnlaget i kroppsøving?
Undersøkelsen /metoden
I forbindelse med studiet for praktisk pedagogisk utdannelse på Universitetet i Agder er vi bedt om å gjennomføre en oppgave i løpet av vår praksisperiode på videregående skole våren 2018. Læreplanen i kroppsøving for Vg1 sier at «Det sosiale aspektet ved fysisk aktivitet gjer kroppsøvinga til ein viktig arena for å fremje fair play og respekt for kvarandre». Fair-play omfatter blant annet det å vise respekt for hverandre i ulike aktiviteter, kunne jobbe sammen med andre og det å gjøre hverandre gode.
I denne forbindelse utformet vi kvantitativ spørreundersøkelse på totalt 14 spørsmål. Fire spørsmål omhandlet elevenes generelle trivsel og holdninger til kroppsøvingsfaget, fem spørsmål tok for seg fair-play i forhold til deres egen og andre elevers aktivitet, og fem spørsmål rettet seg mot lærerens rolle i forhold til de nevnte emnene. Spørsmålene ble besvart på en likert skala fra 1-6, hvor 1 = i svært stor grad og 6 = i svært liten grad. Enkelte spørsmål var repetert, omformulert og reversert for kontroll.
Undersøkelsen delte vi ut til våre respektive klasser fordelt på ulike skoler i Vest-Agder. Tilsammen resulterte dette i 114 undersøkelser på totalt 14 spørsmål. Disse skjemaene har i videre blitt analysert i det statistiske analyseverktøyet SPSS.
Resultater - Hovedfunn
Generelt ser vi at elevene i snitt svarer at de i stor grad opplever trivsel, motivasjon og fair-play som del av kroppsøvingsundervisningen. Elevene opplever i stor og større grad at fair play vektlegges i undervisningen, av læreren og av de selv. Elevene opplever at de i noen grad får tilbakemelding på hvordan de samarbeider med andre elever og bruker sine ferdigheter til å gjøre andre gode.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Først og fremst er det ulik oppfatning rundt formålet med studien. Vi føler det har vært en interessant og nyttig studie med innsyn i elevers oppfatning av vurdering i forhold til fair-play. Det kan synes at godt klassemiljø med unntak er viktig for resultatene i denne studien. Vi opplever etter vår praksis at bruk av konkurranser i undervisningen på flere måter er utfordrende i forhold til fair-play. Derimot så vi at dette førte til økt motivasjon på flere måter.
Vi er enige om at L-8-2012, med gjeninnføringen av innsats som ett av vurderingskriteriene kan ha en positiv utvikling i kroppsøvingsfaget.
I en konklusjon av vår studie kan vi ut ifra våre resultater se at fair play og samarbeid blant elevene oppfattes som en viktig del av kroppsøvingsfaget blant elevene. Derimot virker det å være delte meninger om hvordan elevgruppen aktivt gjør dette i forhold til hverandre. Dette gjenspeiler seg i våre resultater rundt elevenes opplevelse av lærerens tilbakemeldinger på nettopp dette.