Elevenes opplevelse av vurderingsformen egenvurdering
Fag: Norsk
Foredragsholder: Norsk - gruppe 1
Problemstilling: ” Hvordan opplever elevene vurderingsformen egenvurdering i de skriftlige besvarelsene i norskfaget?”
Det er flere grunner til at dette elevperspektivet er interessant. For det første er egenvurdering en del av forskrift til opplæringsloven (§3-12 Eigenvurdering). Det er altså lærerens plikt å legge til rette for denne vurderingsformen. I tillegg handler egenvurdering om at eleven skal utvikle en dypere forståelse for hva de lærer, hvilke strategier som kan brukes for å mestre ulike deler av faget og hvilken kompetanse de har oppnådd.
Undersøkelsen /metoden
Den metodiske tilnærmingen er et semi-strukturert spørreskjema, med en ”felles” innledning. Undersøkelsen ble foretatt på tre ulike videregående skoler, og vi ønsket at dette skulle være mest mulig likt. Derfor utarbeidet vi et skjema med 12 spørsmål, samt en innledning med instrukser. Spørsmålene er av typen ”flervalg, graderte og åpne”. Undersøkelsen ble gjennomført anonymt på ITs.
Resultater - Hovedfunn
Enkelte av lærerne jobbet mye med egenvurdering. Vi så eksempler på egenvurderingsskjema som klassene hadde arbeidet med. Allikevel fant vi ut at elevene ikke har spesielt stor innsikt i vurderingsformen, samt at innholdet i begrepet ”egenvurdering” er noe uklart. Vi har alle fått inntrykk av at elevene ser på egenvurdering som det ”å sette karakter på eget arbeid”. Elevene mener at læreren vet best og at kriteriene for hva som skal vurderes er fastsatte. Et stort flertall av elevene peker på at de ikke er delaktige i å utforme vurderingskriteriene.
Flere svar impliserer at elevene faktisk gjennomfører en god del egenvurdering, og også ønsker mer egenvurdering. Samtidig som de samme svarer at man ”så å si aldri bruker tid på egenvurdering”. Dette tyder på at elevene har et noe uklart forhold til vurderingsformen.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Vi har sett at enkelte av lærerne bruker mye tid på egenvurdering som en del av underveisvurderingen. Samtidig ser det ut til at elevene ikke helt tar inn over seg hensikten og formålet med denne vurderingsformen. Elevene har ikke et reflektert forhold til vurderingsformen, og vet ikke at det er egenvurdering de arbeider med.
Kan hende en løsning hadde vært å bruke mer tid på eksplisitt undervisning i å utarbeide vurderingskriterier og hvordan man vurderer sitt eget arbeid opp mot disse kriteriene. På den annen side skjer dette gjennom egne ”egenvurderingsskjema” knyttet opp mot bestemte arbeidsoppgaver, eller at læreren i en klasseromsdialog snakker om hvilke kriterier som bør vektlegges.
Flere faktorer kan spille inn på resultatet. Skjemaet er ikke testet på noen måte før vi gjennomførte undersøkelsen. Enkelte hadde arbeidet med ”hverandrevurdering” i tilknytning til en prosessorientert skriveoppgave rett før undersøkelsen. Disse vil sannsynligvis ha ”egenvurdering” mer friskt i minnet. Enkelte kan ha svart vilkårlig eller feil.
Det hadde vært interessant, i forlengelsen av denne undersøkelsen, å arbeide mer konkret med egenvurdering og vurderingskriterier over en periode for så å gjennomføre den samme undersøkelsen i ettertid. Da kunne man ha sammenligne resultatene før og etter.
Responsible for this page: Avdeling for lærerutdanning <lu-postSPAMFILTER@uia.no (Fjern SPAMFILTER fra adressen)>