Elevenes forhold til vurderingskriterier og kompetansemål
Fag: Samfunnsfag
Foredragsholder: Samfunnsfag - gruppe 1
Problemstilling: “I hvilken grad er elevene selv oppdatert på vurderingskriterier og kompetansemål i samfunnsfag?”
Undersøkelsen /metoden
Vi har tatt i bruk en kvantitativ undersøkelse i dette forskningsprosjektet. Undersøkelsen inneholder åtte spørsmål og er utført i SurveyXact. Undersøkelsen ble gjennomført i fem ulike klasser med til sammen 111 respondenter. Respondentene er elever fra fire ulike skoler i Agder innen yrkesfaglige og studiespesialiserende utdanningsretninger på VG1, VG2 og VG3.
Resultater - Hovedfunn
Undersøkelsen viser en tendens hvor det er en minoritet av respondentene som hevder de leser gjennom kompetansemålene i samfunnsfag. Dette kan henge sammen med funnet som viser at et stort antall elever finner det vanskelig å forstå kompetansemålene i faget. Funnene viser også at majoriteten av de spurte elevene finner vurderingskriterier nyttige. Respondentene svarer at de tar i bruk vurderingskriterier hyppigere enn kompetansemålene når de forbereder seg til vurdering.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Det kan stilles spørsmål til kvaliteten på undersøkelsen. Ettersom vi kun har 111 respondenter som fullførte undersøkelsen kan ikke resultatet brukes som en generalisering av elever i Norge. I tillegg finnes det flere feilmarginer. Eksempelvis mindre seriøse tilbakemeldinger og elever som muligens ikke har forstått spørsmålene. Likevel mener vi at undersøkelsen kan si oss noe om forholdene i de involverte klassene samtidig som den kan danne grunnlag for refleksjon rundt hvorvidt elever generelt har forståelse av og interesse for kompetansemål og vurderingskriterier.
Angående hva slags betydning undersøkelsen kan ha for videre utvikling, så mener vi at den har noe for seg. Eksempelvis at elevene i større grad må oppfordres til å oppsøke, samt eksponeres for, kompetansemålene i samfunnsfaget. Med bakgrunn i funnene vil vi også argumentere for at kompetansemålene anses som vanskelige å forstå for elevene, mens vurderingskriterier betraktes som svært nyttige. Tema for videre utviklingen kan derfor være viktigheten av å bryte ned kompetansemålene i Læreplanverket til læringsmål, som deretter omformes til vurderingskriterier.