Problemstilling: Hvilke praksis og strategier for egenvurdering har lærere i praktisk-estetiske fag på videregående skole?
Undersøkelsen /metoden
Etter forskriften til opplæringsloven er det skrevet at elever har rett til egenvurdering; «Eleven [...] skal delta aktivt i vurderinga av eige arbeid, eigen kompetanse og eiga fagleg utvikling.» Med dette som bakgrunn ønsker vi å undersøke om denne praksisen blir fulgt.
I følge Fjørtoft blir egenvurdering definert som «Gjennom å beskrive sine egne læringsprosesser og reflektere over dem kan elevene utvikle en dypere forståelse for hva de lærer, og hvilke strategier de kan bruke for å mestre ulike aspekter av faget. Evnen til å vurdere seg selv involverer tre ulike fenomener: Eleven må se sammenheng mellom læring, metakognisjon og utvikling.» (Fjørtoft, H. 2016 s. 279) «Når elevene stiller spørsmål til sin egen forståelse, reflekterer over det de har lært, og setter ord på hva de ennå ikke forstår, utvikler de evnen til å vurderer egen læring.» (Fjørtoft, H. 2016 s. 281)
Vi ønsker å undersøke hvordan lærere bruker egenvurdering i praksis. I arbeidet med dette spørsmålet sendte vi ut et spørreskjema til lærere på avdeling for praktisk-estetiske fag, med fire kvalitative og fire kvantitative spørsmål. De fire kvalitative spørsmålene avdekker hvor ofte lærerne bruker egenvurdering, hvor ofte elevene deltar i vurdering av egen kompentanse og faglig utvikling. De fire kvantitative spørsmålene går ut på hvilke metoder lærerne bruker, hvilke tanker de har om temaet og om de har noen tips og råd til hvordan egenvurdering kan praktiseres. Vi har også fått tilgang til avdelingens elevundersøkelse som ble tatt i samme periode, og har sett nærmere på innsamlet data knyttet til vurdering for læring.
Resultater - Hovedfunn
Etter å ha analysert funnene, ser vi at det er et stort sprik i hvordan elevene oppfatter egenvurdering mot hvordan lærere sier de utfører egenvurdering. Lærerne sier selv de bruker egenvurdering relativt ofte, mens elevene ikke har denne oppfatningen og oppfatter bruk av egenvurdering langt sjeldnere.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Spriket kan grunne i at elevene ikke har forstått begrepet egenvurdering eller hensikten med den. Limstrand og Abrahamsen sier at begrepsforståelse er av avgjørende betydning for at læreren skal kunne foreta vurdering, og elevene må ha systematisk opplæring i begreper hvis de skal kunne delta aktivt i vurderingen og bli faglige bevisste (Limstrand og Abrahamsen s.23) Lærere og elever må altså snakke samme «språk» og arbeide systemtaisk med begrepene knyttet til egenvurdering.