Angst knyttet til kroppsøvingsfaget hos elever i videregående skole
Fag: Idrett
Foredragsholder: Ettfagsstudent
Problemstilling: Kroppsøving er på mange måter motsetningen til alle andre fag i skolen. Gjennom kroppsøving skal elevene lære seg å bruke og utvikle kroppen gjennom lek og aktivitet. Kroppsøving skal legge til rette og bidra til livslang bevegelsesglede, slik at man er rustet for å ha en sunn og frisk kropp og god mental helse i årene som kommer. Likevel er det flere som ikke deltar i kroppsøving og sliter med angst knyttet til faget. Min interesse rundt det psykologiske ved fysisk aktivitet legger grunnlag for valg av mitt tema og problemstilling. Problemstillingen er: ”Forekommer det angst knyttet til kroppsøvingsfaget hos elever i videregående skole?”
Undersøkelsen /metoden
I og med at dette er en kartleggingsoppgave som skal gi en pekepinn på hvordan noe kan forekomme/være, har jeg valgt å gjøre en kvantitativ studie. Spørreskjemaet er lagd i SurveyXact og gjennomføres over nett. Spørreskjemaet inneholder fire deler som tar for seg forskjellige aspekter ved angst knyttet til kroppsøving. Det er brukt både norske og utenlandske elever fra skoler i Norge og i utlandet. Datainnsamlingen er fortsatt aktiv og pågår. Analysene vil hovedsakelig foregå elektronisk i SPSS, men noen kortsvars-spørsmål må behandles separat.
Resultater - Hovedfunn
I og med at datainnsamlingen fortsatt foregår er det ikke tatt noen grundig gjennomgang på svarene. En lite dykk i de leverte besvarelsene gir et inntrykk av at de aller fleste ikke har noen negativ oppfatning av kroppsøving som fag på generell basis. Likevel påpeker flere at det er noen ting som de mener kan være en utfordring, deriblant klespress og kommentarer fra andre. Grad av angst varierer, men det kan virke som de fleste har en forholdsvis lav forekomst av angst. Det er foreløpig ikke regnet ut noen sum på svarene, så en full oversikt er ikke tilgjengelig.
Diskusjon /refleksjon: Kvalitet og betydning (for utvikling)
Foreløpige resultater kan antyde at det kan finnes en viss grad av angst hos elever i kroppsøving. Basert på mine opplevelser og hva jeg har lest tidligere hadde jeg sett for meg at det skulle være en viss forekomst av angst, men lite, da spesielt knyttet til ulike situasjoner i kroppsøving. Foreløpig viser resultatene at flertallet ikke har noen innvendinger mot faget og at et fåtall opplever det som negativt. Det samsvarer med hva Gjertsen (2013), Strandmyr (2013) og Aga (2014) viser til i sine studier. De fleste svarene jeg har fått inn en brukbare, mens én besvarelse må forkastes da det er krysset av for det samme alternativet på samtlige spørsmål. Det er derfor grunn til å tro at ikke alle svar vil gi korrekt bilde av gruppen respondenter.