0
Hopp til hovedinnhold

Trude Pedersen Sundtjønn

Ph.d.-kandidat

Doktorgradsstipendiat i matematikkdidaktikk

 
Kontortid:
8.30-15.00

Jeg har en mastergrad i algebra fra NTNU, og tatt praktisk pedagogisk utdanning ved UiA. Jeg har undervist matematikk på videregående skole, og i lærerutdanningene (ALU/GLU) ved UiA, og holder nå på med en doktorgrad om matematikkfaget 1P-Y på yrkesfaglige studieretninger på videregående skole. Har vært praksisveileder i Kambodsja for lærerstudenter på PPU, og er opptatt av internasjonalisering i lærerutdanningene. Er styremedlem i Tekna UiA og Tekna Vest-Agder og opptatt av stipendiaters plikter og rettigheter. 

Faglige interesser

Mitt doktorgradsarbeidet handler om elevers læring og opplevelser i matematikk på yrkesfaglige studieretninger i videregående skole. Jeg er interessert i yrkesfagsmatematikk, matematikk i yrkeslivet, matematisk modellering og studier av elevers opplevelser i matematikktimene. Jeg er også interessert i kritisk matematikkundervisning, og matematikk i andre kulturer enn den norske. 

Prosjekter

Jeg er en del av matematikkdidaktikkmiljøet ved UiA, og er i tillegg medlem i prosjektet 'TiM - Tiltak i matematikkundervisningen' (https://www.cristin.no/app/projects/show.jsf?id=441484) som drives i samarbeid med UiT- det arktiske universitet støttet av Forskningsrådet Nord Norge.  

Vitenskapelige publikasjoner

  • Sundtjønn, Trude (2013). Students’ Discussions on a Workplace Related Task. Proceedings of the Eighth Congress of the European Society for Research in Mathematics Education. ISBN: 978-975-429-315-9. European Society for Research in Mathematics Education. Applications and Modelling. s 1117 - 1126.
  • Presthus, Anne Marie; Sundtjønn, Trude (2011). Sammarbeidsrelasjoner mellom pedagogikk og andre fag. Fra teori til praksis og tilbake igjen Forsøk med praksis som integrerende element i lærerutdanningen - PIL-forsøket ved Universitetet i Agder. ISBN: 978-82-7117-692-1. Skriftserien. Universitet i Agder. Kapittel 3. s 41 - 47.
  • Sundtjønn, Trude (2016). Students’ treatment of authenticity in vocational connected tasks.
  • Bjarnø, Vibeke; Tønnessen, Eva; Sundtjønn, Trude (2016). Færre stryker i matte.
  • Sundtjønn, Trude (2014). Tensions In Enacted Sociomathematical Norms When Working On Vocational Oriented Tasks.
  • Sundtjønn, Trude; Opheim, Linda Gurvin; Simensen, Anita Movik (2014). TEACHING INTERVENTIONS IN MATHEMATICS.
  • Sundtjønn, Trude (2014). Sinusseminaret: Yrkesretting i matematikk - engasjerende?.
  • Sundtjønn, Trude (2013). Students’ discussions on a workplace related task.
  • Sundtjønn, Trude (2013). Vocational mathematics tasks - examples and discussion about what happens in the mathematics classroom.

Sist endret: 21.06.2018 14:06

Send studiet på mail