Trine Smiseth Dale

Kontor:
E1205 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Forskningsgrupper:

• Barnehager, barndom og barnehagelærerutdanning

BUL-100: Barns utvikling, lek og læring.
Kunnskapsområde 1. år barnehagelærerutdanningen.
Faglærer.

STM-100: Språk, tekst og matematikk.
Kunnskapsområde 2. år barnehagelærerutdanningen.
Faglærer og fagansvarlig for pedagogikk.

PED-322: Småbarnspedagogikk
Fordypning 3. år barnehagelærerutdanningen.
Faglærer.

Arbeidserfaring

2012 - 2015: Pedagogisk leder i barnehage

2015 - 2017: Miljøarbeider

2017-2020: Pedagogisk leder i barnehage

2018 - dd.: Universitetslektor v/ Universitetet i Agder

Faglige interesser

• Barnehage
  • Barn og barndom
  • De yngste barna og småbarnspedagogikk
  • Medvirkning
  • Utviklingsarbeid og barnehagebasert kompetanseutvikling (herunder arbeid med Rekomp)

Prosjekter

2020 - dd. - ReKomp: Regional ordning for komperanseutvikling i barnehagen. Nettverksamlinger med tema ledelse og prosessutvikling. Utvikligspartner.

2022-2023 - Rekomp: Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen. Nettverkssamlinger med tema analysekompetanse og utviklingsarbeid. Utviklingspartner.

2020 - dd - Hva henger på veggen? Verdier i barnehagens hverdagspraksis. Pågående forskningsprosjekt sammen med Lisbeth L. Skreland (prosjektleder), Randi Engtrø, Tina Binfield-Skøie og Tale Steen-Johnsen.

2021 - dd - Samskaping av kunnskap og kompetanse - et tverrfaglig bidrag til kompetanseutvikling i barnehage, skole og UH-sektor. Pågånde arbeid med antologi sammen med flere kolleger ved Fakultet for humaniora og pedagogikk, v/ Jorunn Midtsundstad (prosjektleder og redaktør).

2023 - Barnehagelæreres ledelse av utviklings- og implementeringsprosesser i Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen. Avsluttet prosjekt sammen med Torild Marie Olsen (prosjektleder), Monica Endresen Barken, Lisa Annika Brandt og Eugene Guribye.
Rapport: https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/3122585

Utvalgte publikasjoner

Olsen, T.M., Barken, M.E., Brandt, L.A., Dale, T.S. & Guribye, E. (2024). Barnehagelærere og styreres erfaringer med Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagen (Rekomp) som utviklingsarena. Universitetet i Agder.  https://uia.brage.unit.no/uia-xmlui/handle/11250/3122585

Allmenn formidling

Kronikk:

• Brandt, L.A.; Binfield-Skøie, T.; Dale, T.S. & Skreland, L.L. (2023, 14. marts). Barnehagestrategien – tomme løfter eller økt profesjonsfellesskap?. Barnehage.no

Vitenskapelige publikasjoner

• Engtrø, Randi; Dale, Trine Smiseth; Skreland, Lisbeth Ljosdal; Steen-Johnsen, Tale (2023). Hva henger på veggen? Barnehagens pauserom som inngang til å forstå personalets arbeidsfellesskap..
  • Barken, Monica Endresen; Dale, Trine Smiseth; Vegge, Silje; Brandt, Lisa Annika; Olsen, Torild Marie (2023). "Samlingene er bra - men det er det å ta det tilbake til barnehagene". Om pedagogisk leders rolle som translatør i regional ordning..
  • Engtrø, Randi; Dale, Trine Smiseth; Skreland, Lisbeth Ljosdal; Binfield-Skøie, Tina (2022). What's hanging on the wall?.

Sist endret: 22.03.2024 13:03