Sveinung Bjelland

Kontor:
K3009 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Sveinung Bjelland har i flere år stått i første rekke blant våre klassiske pianister.
Han har en rekke vellykkede innspillinger bak seg, både som solist og kammermusiker. Ikke minst hans innspilling (Scarlatti og Mendelssohn, Simax) er blitt mottatt med begeistring. Musicweb International skrev: "Disse tolkningene har mye raffinement, og den fantasifulle sammenstillingen finner sin gjenklang i den smakfulle og fantasirike fremførelsen". Classics Today fremhevet pianistens "kultiverte, fantasifulle og poetiske artisteri" og konkluderte: "Ingen klaverkjenner med respekt for seg selv burde gå glipp av denne høyst markante utgivelsen". Innspillingen ble nominert til Spellemannprisen 2006.

Sveinung Bjelland har solid musikalsk skolering fra Sentral-Europa, ikke minst gjennom Hans Leygraf ved Mozarteum i Salzburg og Hochschule der Künste i Berlin. Han avsluttet studiene i Berlin med toppkarakter og utmerkelse og plasserte seg solid på kartet da han i 1999 ble valgt ut til Rikskonsertenes ”Årets unge solist”.
Han har vært solist med alle våre største orkestre under profilerte gjestedirigenter, og han har rukket å gjeste en rekke konsertserier og festivaler i diverse europeiske land, hvor han har markert seg like sterkt i solistrollen som i kammermusikken.

Hans senere samarbeid med tenoren Daniel Behle, vinner av Dronning Sonja Internasjonale Musikkonkurranse i 2005, har vært svært vellykket og resultert i konserter i London, Paris, München og Frankfurt,  samt tre  CD-innspillinger som har høstet strålende kritikker i internasjonal presse.

Sveinung Bjelland er også en velsett festivalartist ellers i Norden og på Kontinentet, ikke minst ved Festspillene i Bergen, som han har gjestet en rekke ganger.  Han gjorde en meget vellykket debut i Wigmore Hall i London i 2008, og i juni 2013 var han tilbake samme sted med en recital med Daniel Behle.

Fra 2002-2008 var han kunstnerisk ansvarlig for Glogerfestspillene, som i løpet av få år har vokst seg til en av våre mest markante musikkfestivaler, med hovedarena i et av våre flotteste og mest inspirerende kirkerom, Kongsberg kirke.

Sist endret: 17.03.2020 14:03