Stine Øyna

Seniorrådgiver

UiA CoLAB

Kontor:
13119 ( Universitetsveien 13, Kristiansand )

Jeg er en del UiA CoLAB. Mye av jobben handler om å koble våre studenter og ansatte med samarbeidspartnere i Agder-regionen - for eksempel kommuner, næringsliv eller frivillige organisasjoner. Jeg bruker mest tid på rådgivning, prosessfasilitering, bidrag inn i ulike samarbeidsprosjekter og uundervisning innen innovasjon og entreprenørskap.

Jeg er utdannet siviløkonom og har en PhD i internasjonal business fra Universitetet i Agder.

Jeg har for tiden permisjon fra min stilling som førsteamanuensis ved Handelshøyskolen UiA, hvor jeg også var studieprogramleder for Shift entreprenørskap. Forskningfeltet mitt er entreprenørskap og entreprenørskapsutdanning. Gjennom jobben min hos Handelshøyskolen har jeg også vært gjesteforsker ved COMAS i Tel Aviv, SDSU i San Diego og American University i Washington DC.

Ved siden av jobben min hos UiA er jeg styreleder for Bølgen Bærekraftsenter.

Nå:

SV-420: Samskaping i teori og praksis

Tidligere:
ORG469 Entreprenørielle muligheter og konseptutvikling
ORG505 Masteroppgave
TFL500 Spesialiseringsprosjekt
ORG465 Konseptutvikling
TFL108 Entreprenørskap for humanister
ORG207 Entreprenørskap og Innovasjon

Faglige interesser

Hovedfelt er (internasjonalt) entreprenørskap, med spesielt fokus på tidlig internasjonalisering (International New Ventures/Born globals), og kvinner i entreprenørksap. Underviser i ORG207, Entreprenørskap og Innovasjon.

Prosjekter

Forskningsgruppe for strategi, innovasjon og entreprenørskap

Allmenn formidling

"Fra lokal til global: Hvordan kan SMBer tilrettelegge for internasjonalisering?" på Handelshøyskolens frokostseminar

Vitenskapelige publikasjoner

• Øyna, Stine (2021). Næringspodden - Shift UiA. Lære å skape verdi - podcast.
  • Øyna, Stine (2021). Mot til å være meg - Stine Øyna om entreprenørskap, reisen til akademia og interessen for mennesker - podcast.
  • Øyna, Stine (2021). Er du ung og vil skape din egen arbeidsplass?.
  • Øyna, Stine (2021). Forretningsmuligheter i det grønne skiftet.
  • Øyna, Stine (2021). Hvordan bidrar Shift til flere grønne etableringer på Agder?.
  • Flåten, Bjørn-Tore; Øyna, Stine (2020). Nytt gründer-studium på Sørlandet.
  • Øyna, Stine (2019). Hva kan vi lære av Born Globals?.
  • Øyna, Stine (2019). Hva er entreprenørskap og hvorfor trenger vi det?.

Ekspertområder

Sist endret: 30.08.2023 09:08