Solbjørg Tormodsdotter Nes

Universitetsbibliotekar

Fagansvarlig bibliotekar for litteratur, språk og medier

Kontor:
D2032 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Fagansvarlig bibliotekar for

• Institutt for nordisk og mediefag
  • Institutt for fremmedspråk og oversetting

Spør meg om

• Litteratursøk
  • Kildekompasset
  • Kildebruk og kildekritikk
  • Leganto
  • Undervisning og veiledning i litteratursøk og kildebruk

Faglige interesser

Litteraturvitenskap med vekt på norsk samtidslitteratur og nyere barne- og ungdomslitteratur. Undervisningserfaring fra studiet i skolebibliotekkunnskap og fra norsk i barnehagelærerutdanninga. Erfaring fra norsk for utenlandske studenter, sammenlignende litteratur, film og teater, samt kurs i akademisk skriving på lavere nivå.

Vitenskapelige publikasjoner

• Nes, Solbjørg Tormodsdotter; Slettan, Svein (2020). Den samtidsrealistiske ungdomsromanen. Ungdomslitteratur - ei innføring. ISBN: 9788202615840. Cappelen Damm Akademisk. Kapitel 2. s 36 - 54.
  • Nes, Solbjørg Tormodsdotter (2014). Den samtidsrealistiske ungdomsromanen. Ungdomslitteratur : ei innføring. ISBN: 978-82-02-36051-1. Cappelen Damm Akademisk. Kapittel 2. s 29 - 43.
  • Nes, Solbjørg T. (2007). Norwegian Suburbia and the Renaissance Ideals.
  • Nes, Solbjørg T. (2007). Drabantbyen som småby hos Nikolaj Frobenius og Tove Nilsen.

Forskningsgrupper

Sist endret: 8.02.2023 10:02