0
Hopp til hovedinnhold

Randi Elisabeth Bjerge Skøld

Førsteamanuensis

försteamanuensis, klassisk sang

 
Kontor:
K3004 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Til deg som har sang som hovedinstrument og vurderer å søke deg til UiA

 

Det viktigste for oss her ved Institutt for Klassisk Musikk og Musikkpedagogikk, er at undervisningen tar utgangspunkt i deg. I deg, der du befinner deg i dag, i din utvikling og din kunstneriske progresjon.

 

Arbeidet med den vokale og kunstneriske utviklingen skrider fram gjennom økt repertoarkunnskap, interpretasjon, økt innsikt i sammenhengen mellom psyke og fysikk, samt de tilhørende fag som løper parallellt; musikkhistorie, klaverspill, gehør, harmonilære etc .

 

I tillegg til progressive, kunstnerisk utviklende sangtimer, vil jeg også bidra til å øke forståelsen av sammenhengen mellom dine følelser, pust og muskulatur. Jeg vil bidra til å frigjøre og bevisstgjöre forbindelsen mellom disse, slik at du kan holde din kunstneriske kanal åpen, til og med i pressede situasjoner, og således musisere på et høyt kunstnerisk nivå der du føler deg hjemme. 

 

 

Jeg tror at det faglige og sosiale miljøet ved UiA, universitetets geografiske beliggenhet, de dyktige, dedikerte lærerne ved Fakultet for Kunstfag, tilsammen vil bidra til en meget god studietid for deg.  

 

 

Selv er jeg utdannet konsertsanger, sangpedagog og operasanger og lærer i Alexanderteknikk, henholdsvis ved Norges Musikkhøgskole, Statens Operahøgskole i Oslo og ved Joseph Artzi Alexanderskole i København. I tillegg har jeg privatstudier i barocksang fra London hos Ian Partridge og Jessica Cash og en mengde andre tilleggskurser.

Jeg har kontinuerlig drevet vekselbruk mellom utøver-og pedagogrollen. Jeg har sunget opera ved Kristiansundoperaen, Opera Mobile, Trondheim Opera og Den Norske Opera, spilt inn tv-og radioprogrammer, vært solist med både Oslo Filharmoniske Orkester og Trondheim Symfoniorkester og gjort en mengde kirkekonserter både i Norge, Sverige og internationalt. 

Da jeg kom til UiA kom jeg direkte fra Musikhögskolan i Malmö, Lunds Universitet, der jeg har undervist i sang, sangpedagogikk, sangmetodikk, scenisk beredskap og Alexanderteknikk 12 år. I Malmö har jeg også vært med å starte og opparbeide ’Artist og –Musikerhälsan’ som har hatt som sitt hovedsakelige oppdrag å hjelpe musikere og sangere som har blitt hindret i sin musikergjerning av belastningsskader, stemmeknuter , heshet, sceneskrekk etc.

Mitt virke på 3 plattformer; som utøver , pedagog og ”reperatør”, har gitt meg en unik tverrfaglig kompetanse som har munnet ut i et undervisningsmateriale; foreløpig kallt ”På Naturens Vilkår”, dette materialet har jeg presentert gjennom foredrag og workshops ved universiteter, musikkhøgskoler, kulturskoler i hele Norden, ved Romansmaraton i Malmö og ved EUROVOX 2003 i Oslo (Congress of The European Voice Teachers Association) og ved den svenske foreningen Röstfrämjandets årskongress. Jeg har også utgitt artikler i disse foreningers tidsskrifter som ’Röstläget’ og EVTAs Bulletin.

Min første bok, ”Släpp Taget”, ble utgitt på Gehrmans Förlag i Sverige, og nu blir mitt undevisningsmateriale i fordypet form publisert via forlaget Portal, med støtte fra lærebokutvalget ved Universitet- og Høgskolerådet. Arbeidstittel er ’På Naturens Vilkår – en bro fra det anatomisk korrekte til det kunstnerisk frie’.

I tillegg til det kunstneriske ermin intensjon å bringe inn i studiet de viktigste erfaringene man har gjort, og dermed de viktigste naturelementene man gjenoppretter, for å bringe musikere tilbake på banen etter en skakkjøring. Om du som student lærer mer om dette under din studietid kommer du til å klare deg bra i et svært konkurranseutsatt yrke, og antallet musikere/sangere som må oppsøke en ”artist-og musikerhelse”-liknende institusjon eller i verste fall bryte av sin karriere, skulle minske.

Jeg anser derfor at det er viktig å øke kunnskapsnivået innenfor musiker/sanger -utdannelsen når det gjelder sammenhengen mellom psyke og fysikk; om hvordan det ubevisste kan binde muskulaturen, og hvordan kunnskapen om naturlovene øker muligheten av å finne nøkkelen til frigjøring av kroppens naturlige reflekser og automatikk i fri musisering på et høyt kunstnerisk nivå. 

Jeg er fremdeles aktiv som sanger; mine seneste, og kanske de heftigste opplevelsene var å være med på urfremførelsen av Gisle Kverndokks opera ’Påske’ i Kilden i Kristiansand i 2014, og å gestalte hovedrollen som ’Belle Gunnes’ i Selbu i Trøndelag! (google på henne, og du vil bli overrasket!J)

 

 

Som kuriosa: rett etter eksamen ved operahøgskolen vant jeg faktisk Trønderprisen i Universitetets Aula i Oslo, med Gershwins My Man’s Gone Now fra Porgy and Bess!!

 

Velkommen till UiA/Kunstfag/Klassisk sang

 

Randi Bjerge-Skøld

Førsteamanuensis i klassisk sang

 

Vitenskapelige publikasjoner

  • Bjerge-Sköld, Randi (2018). På Naturens Vilkår- en bro fra det anatomisk korrekte til det kunstnerisk frie.. ISBN: 978-82-02-56636-4. Cappelen Damm Akademisk. s 130.
  • Bjerge-Sköld, Randi; Skøld, Stefan (1993). Bok: "Släpp Taget". ISBN: 9177482611. Germans Musikförlag. s 68.
  • Bjerge-Sköld, Randi; Borchgrevink, Hans M (2018). Kirkekonsert; Palestrina, Dufay ,Bruckner, Rachmaninov, Stravinsky,Debussy, Grieg, Nystedt, Kverno..
  • Bjerge-Sköld, Randi; Borchgrevink, Hans M. (2018). Kirkekonsert,.
  • Bjerge-Sköld, Randi; Sköld, Stefan (2018). Kammerkonsert: Puccini,Purcell, Teodorakis, Gershwin, Mendelssohn. Ludvig Nielsen..
  • Bjerge-Sköld, Randi (2017). Kirkekonserter i Roma med VOX Vocalensemble.
  • Bjerge-Sköld, Randi (2017). Verktøy for å hindre belastningsskader hos orkestermusikere.
  • Bjerge-Sköld, Randi (2017). Verktøy for å unngå belastningsskader hos orkestermusikere.
  • Bjerge-Sköld, Randi (2016). Workshop för skådespelare, vid Borås stadsteater.
  • Bjerge-Sköld, Randi (2016). Kirkekonserter i Visby Domkyrka og Lau Kyrka på Gotland, med VOX Vocalensemble.
  • Bjerge-Sköld, Randi (2014). Seminar for Frikirkens Kammerkor, Kristiansand.

Sist endret: 8.11.2018 10:11