Monika Øgård

Stipendiat

Kontor:
E1222 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Jeg er utdannet yrkesfaglærer og er ansatt som universitetslektor ved institutt for pedagogikk. I 2020 fullførte jeg master i yrkespedagogikk. Fra tidligere har jeg en master i ledelse fra 2009. I dag er jeg stipendiat i pedagogikk hvor jeg forsker på faget Yrkesfaglig fordypning.

Min arbeidserfaring har jeg fra videregående skole, både som yrkesfaglærer og avdelingsleder. I tillegg har jeg erfaring som leder i næringslivet.

Ped9002 Yrkesfaglig fordypning for yrkesfaglærere

Desentralisert kompetanseutvikling

Arbeidserfaring

Avdelingsleder Dahlske videregående skole

Yrkesfaglærer Dahlske videregående skole

Faglige interesser

Faglig er jeg spesielt engasjert i yrkesfag, med fokus på hvordan elevene kan oppleve mestring.

"Boundary learning" er et tema som engasjerer meg, med særskilt interesse for faget yrkesfaglig fordypning.

Andre temaer jeg engasjerer meg i:

• Lærer-elev relasjon
  • Skoleutvikling
  • Skoleledelse
  • Danning

Prosjekter

Utviklingsnettverk i desentralisert kompetanseutvikling

Vitenskapelige publikasjoner

• Øgård, Monika; Bjelland, Aina; Henriksen, Linn Wenche Topstad (2023). Vurdering, metoder og utviklingsarbeid.
  • Øgård, Monika; Bjelland, Aina; Henriksen, Linn Wenche Topstad (2023). Profesjonsfellesskap og vurdering i skolen.
  • Øgård, Monika (2023). Vurdering og elevmedvirkning.
  • Øgård, Monika; Kari-Anne, Kverneggen (2023). Yrkesfaglig fordypning: muligheter og handlingsrom Kurs Sørlandske lærerstevne.
  • Øgård, Monika (2023). Hvordan kan vurdering utøves i yrkesfaglig fordypning slik at den blir en integrert del av elevenes opplæring? Fagdag Menn i Helse.
  • Øgård, Monika; Hillen, Prof. Andrea Stefanie (2022). Experiences made with ‘subject matter assignments’ as boundary objects in VET education.
  • Kverneggen, Kari-Anne Helleberg; Øgård, Monika (2021). 'Boundary learning' mellom læringskontekstene bedrift og skole.

Sist endret: 28.09.2023 10:09