Horverak, May Olaug; Aanensen, Mariette; Langeland, Gerd Martina; Olsbu, Inger; Päplow, Thorsten (2020). Systematic motivation work in the language classroom - An action research study from southern Norway. Nordic Journal of Modern Language Methodology (NJMLM). ISSN: 1894-2245. 8 (1). s 55 - 80. doi:10.46364/njmlm.v8i1.484.
Aanensen, Mariette; Holck, Siw-Aina (2020). Action : engelsk for yrkesfag. ISBN: 9788203403613. Aschehoug & Co.
Horverak, May Olaug; Langeland, Gerd Martina; Aanensen, Mariette (2022). Argumenterende tekst: En læringsplakat fra Systematisk arbeid med mestring, medvirkning og motivasjon.
Horverak, May Olaug; Langeland, Gerd Martina; Aanensen, Mariette (2022). SAMM-metoden forklart for lærere.
Aanensen, Mariette; Henriksen, Arild H. (2022). A closer look at the Norwegian curriculum in subject English.
Garmannslund, Per Einar; Aanensen, Mariette; Wergeland, Birgitte (2022). Kartlegging og analyse i barnehage og skole.
Aanensen, Mariette (2022). Sammen om kompetanse: Medvirkning og refleksjon over egen læring i vurderingsarbeidet.
Aanensen, Mariette; Kvinlaug, Anders Magnus (2022). De nasjonale satsingene for kompetanse i barnehage og skole på Agder: Fra elev til student: Lesing i alle fag.
Aanensen, Mariette; Kaarstein, Erik; Torkildsen, Gjermund; Weider, Bård Olav (2021). Læringspodden: Vurdering etter nye forskrifter.
Aanensen, Mariette; Holck, Siw-Aina; Kvinlaug, Anders Magnus (2021). Læringspodden: Overordnede prinsipper i fagfornyelsen.
Aanensen, Mariette (2021). De nasjonale satsingene for kompetanse i barnehage og skole på Agder: Kunnskapsløftet 2020 for videregående skole.