0
Hopp til hovedinnhold

Liang Zhao

Postdoktor

Postdoktorforsker

 
Kontor:
9I251 ( Universitetsveien 19, Kristiansand )

Liang Zhao er en postdoktorforsker ved Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder. Han har en Ph.D. fra Amsterdam Business School, University of Amsterdam.

Under sin doktorgradsstudium fungerte han som en fellesspecialist for tre masterkurs ("Entrepreneurship in Science and Technology", "Internasjonalt Entreprenørskap", "Innovasjonsledelse") og en bachelorgrad ("Entrepreneurship and Innovation"). Han er også oppgave veileder av 22 mastergradsstudenter på Amsterdam Business School.

Liang er en fremtredende forsker i Kinas offentlig sektorøkonomisk forskningsenter (CPSERC) og Kina-Israel Entrepreneurship and Innovation Center (CIEIC) i Kina. I tillegg er han en tilknyttet forsker ved Cambridge University Center for alternativ finans. Han er også gjestespesialist for European Crowdfunding Network (ECN) og medlem av European Centre for Alternative Finance (ECAF).

Liang studerer innovasjon og entreprenørskap, med særlig vekt på belønningsbasert crowdfunding. Hans forskningsinteresser omfatter den interaktive mekanismen til crowdfunding plattformer, backers og entreprenører; bakerferdighet; crowdfunding samfunnsformasjon og suksessfaktorer for crowdfunding kampanjer. Hans forskningsutgang inkluderer journalartikler, bokkapitler og bransjerapporter. Dessuten skriver han også populære artikler for globale FinTech-webmedier som Crowdfund Insider og INVYO Insights.

Forskning

  • Forbrukeradferd i sammenheng med Crowdfunding
  • Markedsføringsstrategier og komponenter i sammenheng med Crowdfunding
  • Crowdfunding motiver, adopsjon og intensjoner
  • Innovasjon, vekst og internasjonalisering Strategier for crowdfunding plattformer
  • Sammenligningsstudier av Crowdfunding-modeller
  • Faktorer som påvirker crowdfunding kampanje suksess og fiasko
  • Social Media rolle i Crowdfunding
  • Tverrkulturelle og cross-country studier av Crowdfunding praksis og motiver
  • Nettverkssammensetning og relasjoner i Crowdfunding
  • Kjønn og kjønnsproblemer i crowdfunding

Undervisning

Crowdfunding Lab  ORG-457

Consumer Behavior  MF-205

Utvalgte publikasjoner

Zhao, L. & Vinig, T. (2017). Hedonic value and crowdfunding project performance: a propensity score matching-based analysis. Review of Behavioural Finance, 9(2), 169-186.

Zhao, L. (2017). Top 8 predictions for the Chinese crowdfunding market in 2017. Foliofinance.

Zhao, L. (2015). Crowdfunding in China: potentials, challenges, risks, and solutions. Crowdfundinsider.

 

Vitenskapelige publikasjoner

Sist endret: 28.11.2019 11:11