Leonardo Sesenna

Universitetslektor

Leonardo Sesenna er solocellist i Kristiansand Symfoniorkester. I tillegg spiller han regelmessig med Operaorkesteret «La Scala» i Milano, og i London Philharmonic Orchestra som alternerende solocellist.

Leonardo har vært cellolærer ved Institutt for klassisk musikk – Universitetet i Agder siden 2015, og er også gjesteprofessor ved Academy of Music i Pinerolo, Italia.

Leonardo Sesenna kan vise til en omfattende virksomhet som orkestermusiker, solist og kammermusiker. Han var solocellist i orkesteret «Luigi Cherubini» under Maestro Riccardo Muti i tre år, med utstrakt turnevirksomhet og konserter i blant annet Tyskland (Köln Philharmonie), Belgia (Liége Forum), Russland (Mariinsky-Teateret), Spania, Frankrike (Opéra de Paris, Théâtre des Champs-Elysées), Østerrike (Musikverein, Salzburg Pentecoste Festival), Sveits og Italia. Fra 2012 til 2014 vas han solocellist i Kuopio Symfoniorkester i Finland. Hans virke som orkestermusiker innebærer arbeid under dirigenter som  Temirkanov, Vladimir Jurovskij, Riccardo Chailly, Esa Pekka Salonen, Daniele Gatti, Riccardo Muti, Sir John Eliot Gardiner and Claudio Abbado.

Leonardo studerte ved musikkakademiet i Modena med Prof. Marianne Chen. Senere studerte han med Rocco Filippini ved musikkalademiet "Walter Stauffer" i Cremona og med Natalia Gutman ved musikkakademiet i Fiesole i Firenze. Under studietiden deltok han ved mesterklasser med Ivan Monighetti, Karine Georgian, Harvej Shapiro, Yulius Berger, Frans Helmerson, Antonio Meneses and Wolfgang Boettcher.

Leonardo spiller på en Jean Baptiste Vuillaume cello, 1865, sponset av Sparebanken Sør i Kristiansand.

Sist endret: 11.11.2020 09:11