0
Hopp til hovedinnhold

Kristin Endresen-Maharaj

Førsteamanuensis

 
Kontor:
E2315 ( Universitetsveien 25, Kristiansand )

Undervisning

Grunnskolelærerutdanningen (UIA)

Norsk som andrespråk (UIA)

Pedagogikk 

Refleksjon, kritisk tenkning og handling

Demokrati i klasserommet

Demokratisk medborgerskap

Digitale læremidler, iPad

 

 

Arbeidserfaring

2018-nåtid: Institutt for pedagogikk, Grunnskolelærerutdanningen UIA

Lærer

 

2017-2018:  Kompetanse Norge / Fylkesmannen i Rogaland/Aust- og Vest-Agder/Troms/Møre og Romsdal/Vestfold. Ullensaker og Skedsmo kommune. Lyngdal voksenopplæring.

Kursholder

 

2016: Kompetanse Norge / Oppgavekommisjonen til Statsborgerprøven. Utarbeidelse av en ny samfunnskunnskapsprøve på norsk (prøven oppfyller et av kravene til norsk statsborgerskap f.o.m. 01.01.2017)

 

2014-2018: Lyngdal voksenopplæring

Lærer, eksaminator, sensor, kartlegging av nye deltakere, verneombud

 

2009-2014: S R Maharaj Attorneys (Sør-Afrika)

Kontorsjef

 

2006-2007: University of KwaZulu-Natal Durban - Department of Community Development and Adult Learning, BA Community Development (Sør-Afrika)

Foreleser, veileder 

Faglige interesser

Lærerutdanning

Demokrati i klasserommet

Refleksjon, kritisk tenkning og handling 

Kritisk pedagogikk

Mangfold og inkludering i skolen 

Demokratisk medborgerskap

Voksenpedagogikk

Livslang læring

 

 

Prosjekter

Dembra

Profesjoner og profesjonelle i samarbeid 

 

Allmenn formidling

10. Desember 2020

Kompetanse Norge

Samling for læreplangrupper i norsk og samfunnskunnskap

Foredrag: Kritisk tenkning i klasserommet

 

2017-2018

Fylkesmannen i Rogaland/Aust- og Vest-Agder/Troms/Møre og Romsdal/Vestfold. Ullensaker og Skedsmo kommune.

Kurs: Hvordan fremme refleksjon og kritisk tenkning i voksenopplæringen?

Vitenskapelige publikasjoner

  • Endresen, Kristin (2020). Kritisk tenkning i klasserommet.
  • Kristiansen, Aslaug; Haraldstad, Åse; Eikeland, Helen; Endresen, Kristin (2019). DEMBRA-tematikk i pedaogogikkundervisningen - tilbakeblikk og veien videre.
  • Endresen, Kristin (2017). Hvordan fremme refleksjon og kritisk tenkning i voksenopplæringen?.
  • Endresen, Kristin (2008). Citizenship education in Cape Town: Struggling to learn or learning to struggle?.
  • Endresen, Kristin (2004). Living while being alive: The role of adult education in the Treatment Action Campaign.

Sist endret: 19.04.2020 12:04