Les mer om hvordan UiA bruker informasjonskapsler på dette nettstedet og hvordan du kan deaktivere disse.
Jeg er samfunnsfagdidaktiker med tverrfaglig kompetanse og utdanning i samfunnsvitenskap, etikk og religionsfag, samt lang erfaring fra internasjonal bistand, personal- og organisasjonsarbeid.
Mine forskningsinteresser er knyttet til mangfold, identitet og tilhørighet som er sentralt i menneskerettsopplæringen og et hovedtema i samfunnsfaget i barnehage og skole. Jeg veileder master- og doktorgradsstudenter i lærerutdanningene og sosialt arbeid som bruker samfunnsvitenskapelige metoder i dette tverrfaglige feltet.
Jeg underviser i samfunnskunnskap og samfunnsfagdidaktikk på tvers av lærerutdanningene og er emneansvarlig for
«Kunnskapsgrunnlag for begynneropplæring i samfunnsfag og KRLE» er et samarbeidsprosjekt mellom Kari Krogstad ved Universitetet i Sørøst-Norge og undertegnede i perioden 2018-2021.
Publikasjoner i prosjektet:
Hidle, K.-M. W. & Krogstad, K. (2019). Begynneropplæring og nivåspesifikk samfunnsfag- og KRLE-didaktikk for småskoletrinnet. Nordidactica: Journal of Humanities and Social Science Education, (2019:3), 122-148. Hentet fra http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:kau:diva-75848
SAMM-prosjektet («Systematisk arbeid med motivasjon i videregående skole») er et aksjonsforskningsprosjekt utviklet av Lektor Gerd Martina Langeland ved Møglestu Videregående Skole og Rektor, phd. May Olaug Horverak ved Birkenes læringssenter.
Prosjektet har vært støttet av Norges Forskningsråd, Lærerutdanningen ved UiA, ABUP ved Sørlandet Sykehus og Helsedirektoratet og samarbeider med EVA-senteret (Etablerertjenesten i Vest-Agder) i Kristiansand i Agder-fylkenes prosjekt «Flerkulturell verdiskaping» som støttes av Integrerings- og mangfoldsdirektoratet.
Jeg deltar i SAMM-prosjektet når det gjelder tilrettelegging for og forskning på bruk av motivasjonsmodellen i samfunnsfaget.
Hidle, Kari-Mette W. (2021). Menneskerettsopplæring i Rammeplan for barnehagen. I K. J. Horrigmo & K. T. Rosland (Red.), Fagdidaktikk og SRLE. Kunnskapsgrunnlag, arbeidsmåter og aktiviteter i barnehagens hverdag. Oslo: Cappelen Damm Akademisk.
Hidle, Kari-Mette W. (2017). Barnehagens arbeid med religion - en arena for integrering og demokrati. I: Hovdelien, O. (red.) Minoritetsreligioner i barnehagen, s. 67-[90]. Bergen: Fagbokforlaget.
Hidle, Kari-Mette W. (2013). En statlig norm for livsfortolkning : en analyse av debatten om "Felles ekteskapslov for heterofile og homofile par” ved hjelp av Robert C. Nevilles teori om symbolsk engasjement: Universitetet i Agder.
Sist endret: 5.11.2020 11:11