Gå til hovedinnhold
0
Hopp til hovedinnhold
 
Kontor:
9I241 ( Universitetsveien 19, Kristiansand )

Ilan Alon er professor i strategi og internasjonal markedsføring på Handelshøyskolen ved Universitetet i Agder. Han har en Ph.D. fra Kent State University (USA).

Alon forsker på internasjonal forretningsliv med fokus på internasjonalisering, strategier for markedsinnpass, politisk risiko, kulturell intelligens og fremvoksende markeder. Forskningen er publisert i tidsskrifter som Harvard Business Review, Management International Review, International Business Review, Journal of International Marketing og International Marketing Review. Bøkene hans er utgitt av blant annet Palgrave, Routledge og McGraw-Hill.

Alon er også redaktør av International Journal of Emerging Markets og European Journal of International Management (SSCI ranked).

Tidligere har Alon hatt forskningsstillinger ved Harvard University (USA), Georgetown University (USA) og Copenhagen Business School (Danmark). 

Alon har jobbet med statlige organer, ideelle organisasjoner, multinasjonale selskaper og internasjonale foreninger i ulike prosjekter – fra kapasitetsutvikling på makronivå til internasjonal forretningsutvikling på selskaps- eller prosjektnivå. Klienter inkluderer USAID, illy, Darden, Disney og andre.

Alon er en hyppig foredragsholder i ulike internasjonale nettverk, inkludert National Public Radio (USA), Voice of America (USA), RTV (Russland), Financial Times (UK) og Dagens Næringsliv (Norge).

Prosjekter

China Goes Global

Vitenskapelige publikasjoner

  • Alon, Ilan; Jaffe, DE; Luceri, Beatrice; Prange, Christiane; Vianelli, Donata (2022). Marketing internazionale. Strategie, principi e applicazioni. ISBN: 889214068X. Routledge. s 464.
  • Zhang, Wenxian; Alon, Ilan; Lattermann, Christoph (2020). Huawei Goes Global. Volume I: Made in China for the World. ISBN: 978-3-030-47563-5. Palgrave Macmillan. s 353.
  • Zhang, Wenxian; Alon, Ilan; Lattermann, Christoph (2020). Huawei Goes Global: Regional, Geopolitical Perspectives and Crisis Management. ISBN: 978-3-030-47578-9. Palgrave Macmillan. s 391.
  • Alon, Ilan; Jaffe, Eugene; Prange, Christiane; Vianelli, Donata (2020). Global Marketing: Strategy, Practice, and Cases. ISBN: 9780367196097. Routledge. s 666.
  • Alon, Ilan; Jaffe, Eugene; Prange, Christiane; Vianelli, Donata (2017). Global Marketing: Contemporary Theory, Practice, and Cases, 2nd Edition. ISBN: 1138807885. Routledge. s 400.
  • Zhang, Wenxian; Alon, Ilan; Lattemann, Christoph (2018). China's Belt and Road Initiative: Changing the Rules of Globalization. ISBN: 978-3319754345. Palgrave Macmillan. s 358.
  • Alon, Ilan; Jones, Victoria; McIntyre, John (2013). Innovation in Business Education in Emerging Markets. ISBN: 9781137292957. Palgrave Macmillan. s 269.
  • Alon, Ilan (2014). Social Franchising. ISBN: 9781137455826. Palgrave Pivot. s 99.
  • Alon, Ilan; Jaffe, Eugene; Vianelli, Donata (2017). 全球營銷:當代理論,實踐與案例 = Global Marketing: Contemporary Theory, Practice, and Cases. ISBN: 978 7 300 23463 2. McGraw-Hill.
  • Alon, Ilan; Jaffe, Eugene; Prange, Christiane; Vianelli, Donata (2017). Global Marketing: Contemporary Theory, Practice and Cases. ISBN: 9781138807884. Routledge. s 699.
  • Inkpen, Andrew; Kettunen, Kerttu Pauliina; Alajoutsijärvi, Jouni Kimmo; Alon, Ilan (2023). Stakeholder Stigmatization and social media communities.

Sist endret: 11.10.2019 10:10